Bakeriet Café og Catering hev seg rundt og tenkte nytt: – Hjemlevering har tatt helt av
– Før gikk det av seg selv. Nå må jeg hele tiden tenke nytt for å kunne nå ut til kundene. Det er krevende, men vi har lært veldig mye, så det kommer også noe godt ut av denne situasjonen, sier Margrethe Gangsøy, eier og daglig leder av både Bakeriet Café og Catering og Havfruen Sjømat & Mikrobryggeri i Måløy.
Gangsøy og kollegaene kjører opptil 20 minutter unna for gratis levering på døra. Noen av dem som åpner, har ikke selv stått for bestillingen og får seg en stor overraskelse.
Gjør det lille ekstra
– Flere ønsker å besøke f.eks. moren eller faren sin, men har ikke muligheten på grunn av situasjonen. I går var det tre bursdager. Vi har kjørt ut med både middag, dessert, kake og blomster, i tillegg til at vi har kjøpt kort og skrevet en hilsen fra dem som gjerne skulle ha besøkt dem. Vi gjør det lille ekstra for kundene, forteller Gangsøy.
– De som får maten, blir kjempeglade, så det er veldig kjekt å dra rundt. Jeg får mange meldinger fra folk som takker for at vi holder åpent og som setter stor pris på den jobben vi gjør. Det gir jo motivasjon til å drive videre når folk er så fornøyde.
Det er ingen tvil om at Gangsøy ofrer en del for jobben for tiden. Hjemme har hun mann og seks barn, fem av dem med hjemmeskole.
– Det var helt dødt
Den lille kystbyen Måløy i Vestland har vanligvis mange tilreisende, og er bl.a. stoppested for Hurtigruta.
– I løpet av mine åtte år som daglig leder, har omsetningen bare økt og økt. Vi hadde behov for et større kjøkken og høsten 2019 kjøpte vi Havfruen, en fiskebutikk med en liten restaurant.
Da myndighetenes tiltak ble satt i gang, sank over 50 prosent av omsetningen begge steder. Gangsøy sendte ut permitteringsvarsel til alle ansatte.
– Vi er vant til kø, full kafé og masse å gjøre, men det var helt dødt. Samtidig ble catering til flere bryllup, over 30 konfirmasjoner og andre store oppdrag avlyst. Men vi kan ikke legge oss ned og vente til koronakrisen er over.
Dugnad i lokalsamfunnet
Hun hev seg rundt og fikk en idé om at bedriften kunne begynne med takeaway og hjemlevering. Allerede uken etter at myndighetenes strenge tiltak stengte ned serveringsbransjen, begynte den alternative driften.
– Og det tok helt av, det var flere og flere som ville bestille, sier Gangsøy med et smil.
Tilbudet fra Bakeriet Café og Catering og Havfruen blir markedsført via Facebook, Instagram og lokalavisen. Hashtaggen #eghandlarlokalt er et lokalt initiativ med rundt 20 lokale bedrifter. Det gir markedsføringsplass i Fjordenes Tidende.
– Jeg føler at alle er med på å støtte opp om dugnadsarbeidet for å beholde tilbudene i lokalsamfunnet. Det er jo helt utrolig at vi klarer å holde begge våre steder åpne med så få innbyggere. Vi har mange faste kunder, og noen kommer fortsatt. Flere har sagt at vi må holde åpent fordi det er besøket hos oss som gir dem glede i hverdagen.
Kundegruppen favner videre enn bare nærmiljøet. Folk som bor lengre unna, f.eks. i Florø og Bergen, går gjerne sammen og lager en felles bestillingsliste.
– Så sender vi maten av gårde med ferger og hurtigbåter.
Tapas en genial idé
Gangsøy forteller at hun har lest mye om andre bedrifter for å hente inspirasjon til hva de kan gjøre for å holde virksomheten i gang. Et nytt tapastilbud har vært avgjørende for at det har gått så bra.
– Vi kan jo i hvert fall prøve, tenkte jeg.
Umiddelbart klikket det vilt inn med tapasbestillinger, og det har bare har blitt flere og flere. Kundene kan velge mellom fire-fem forskjellige tapasbrett.
– Nå er vi oppe i 300 bestillinger per helg. Det er ganske mye for et såpass lite sted, og gir bra med inntekt.
På torsdager har hjemlevering av klubb blitt et veldig populært tilbud for vestlendingene i Måløy og omegn.
Logistisk utfordring
Gangsøy og kollegaene har flere utkjøringsrunder daglig. En midt på dagen og en på ettermiddagen. Etter stengetid kjører de ut tapas.
– Det er litt av en logistikk, det er litt kaos når alt skal kjøres ut. Vi har vært helt oppe i 80 poser, og det kan være mange ulike hensyn som skal ivaretas.
Gangsøy tror de kommer til å fortsette med hjemlevering og tapas også når situasjonen har normalisert seg.
– Det har blitt så populært, så det blir for dumt å bare legge det vekk.
Gjør det beste ut av situasjonen
– Jeg vil jo ha alle ansatte fullt tilbake i jobb, men det har ikke gått helt ennå. Deler av uken er det fortsatt rolig, men det har begynt å ta seg opp. I helgene må jeg hente inn nesten alle, fordi tapasleveringene har tatt sånn av. Alle vil bidra med det de kan.
Margrethe Gangsøy slutter ikke å se muligheter for hvordan de kan gjøre det beste ut av situasjonen.
– Jeg får nye ideer hele tiden, sier den kreative daglige lederen og glederen.
Les også om disse serveringsbedriftene som gjør det beste ut av koronasituasjonen:
Norwegian Experience har kjøpt Ryfylke Fjordhotell: – Dette er ikke tiden for å grave seg ned
Smak & Behag med vinnerkonsept: – Grillkassa gikk rett hjem
Kafé Jærbuen med komlesuksess: – Det er viktig at man tar tak i det man kan gjøre noe med
Una Solsiden tester takeaway: – Det blir spennende dette. Vi må jo ha noe å gjøre