Utkjøring av komle ble suksess for Kafé Jærbuen

Da serveringsbransjen ble lammet, var det uaktuelt for Kafé Jærbuen å sette seg ned og vente på at det skulle gå over. Utkjøring av komle i samarbeid med det lokale elitelaget i håndball ble en suksess, og har fått positive ringvirkninger.

Kafé Jærbuen i Hå kommune på Jæren i komlefylket Rogaland drifter til vanlig kafé, restaurant, møter/selskap og catering.

– Nå driver vi normal virksomhet på en unormal måte. Vi prøver å tenke nytt, og jeg ser at vi er kjempekreative bare vi blir presset, sånn som nå. Så det kommer også noe godt ut av dette, sier eier og kokk Jette Bjorland. 

Dugnadsånd

I snart 27 år har hun drevet Kafé Jærbuen. Her er komletorsdag tradisjon, og korona til tross, torsdag 26. mars var intet unntak. Kafé Jærbuen ligger inne i idrettsanlegget til Nærbø idrettslag, og har gjennom mange år vært sponsor for Nærbø håndball. 

– Det var håndballguttene som kom på ideen. De ønsket å gi noe tilbake til oss, og tilbød seg å stille med biler og utkjøring, forteller Bjorland.  

Komlemiddagen hadde en rimelig pris, og utkjøringen var gratis. Mange biler kjørte i skytteltrafikk for å få levert komle til sultne rogalendinger; både private biler og biler utlånt at det lokale bilsenteret Reime og Lode. 

– Det var jo helt fantastisk. Det viser dugnadsånden; alle vil være med og bidra i denne perioden.

1000 porsjoner komle

– Rundt 300 porsjoner var forhåndsbestilt. På selve dagen var det én person som kun sto i telefonen og tok imot bestillinger; det ringte konstant. Også flere aviser tok kontakt. Jeg hadde rett og slett ikke så mye tid til å prate med journalistene, jeg måtte jo lage komle. Det var en ekstremt travel dag, sier Bjorland med et smil. 

Hun forteller at de etter hvert mistet oversikten over hvor mye komle som ble laget, men anslår at de leverte nærmere 1000 porsjoner, takeaway inkludert. Det var med andre ord en betydelig del av kommunens ca. 19 000 innbyggere som spiste komle fra Kafé Jærbuen denne dagen.

– Håndballguttene sa at de hadde kost seg, og at de hadde fått bare gode tilbakemeldinger da de leverte maten. Mange satt i karantene på denne tiden, så det var mange som var takknemlige. 

Positive ringvirkninger

– Etter komletorsdagen har flere ønsket å få levert mat hjemme. Vi kjører fortsatt ut mat til enkeltpersoner i hele kommunen, sier Bjorland. 

Takeaway-tilbudet har også tatt seg opp etter komletorsdagen. 

– Folk kjører helt fra Stavanger for å hente mat, og det er ganske langt for å si det sånn. Vi har jo fine strender i nærheten, og mange setter seg på stranden og spiser maten.

Bruker mye tid på å tenke nytt

– Det er viktig at man tar tak i det man kan gjøre noe med. Det har aldri vært aktuelt for oss å sette oss ned og tenke at dette må gå over. Vi må jobbe på, og veien blir til mens vi går, sier Bjorland.

– Catering er en sentral del av virksomheten vår, men først og fremst store leveringer. Sånn som det nå har blitt, må vi prøve å nå ut til mange privatpersoner. Vi bruker mye tid på å tenke nytt, og det gir en god følelse når folk virkelig er klare for å være med å dra det i gang. 

Facebook er viktig

Facebook er en viktig kommunikasjonskanal for Kafé Jærbuen. De har mange følgere som viser et stort engasjement. 

– Hver dag legger vi ut ny meny og ny konkurranse. Vi lager forskjellige lunsjpakker og tapasbokser som har vært kjempepopulære. Hver dag prøver vi å tenke litt nytt.

– Vi har dessverre måttet permittere mange, men når det har vært ekstra trøkk, har vi måttet kalt inn noen av dem som er permisjon. Håpet er jo at vi etter hvert skal slippe permisjoner, sier Jette Bjorland før hun vender tilbake til arbeidet på Kafé Jærbuen. 

Les også: Una Solsiden tester takeaway

ANNONSE