NM I KOKKEKUNST 2026 starter med sommer på glass

Finalistene i NM I KOKKEKUNST 2026 får en oppgave som peker bakover i norsk mathistorie – og frem mot konkurransefinalen. Under tittelen «Tar vare på sommeren» skal de konservere egne sommerminner på NORGESGLASS, og bruke dem som del av desserten i NM-menyen.

Norske Kokkers Landsforening (NKL) har valgt tradisjoner fra Det Norske Kjøkken, konservering og lagring som tema for den innledende finaleoppgaven. Bakgrunnen er enkel: Norske frukter, bær og andre råvarer har kort sesong. Skal smaken av sommer vare gjennom lange, kalde vintre, må råvarene syltes, konserveres eller lagres.

Det er denne kunnskapen finalistene nå skal ta med seg inn i konkurransen. Sommerminnene skal ikke bare være et teknisk element, men også bidra til å vise finalistens geografiske identitet.

Dessert med lokal forankring

De konserverte råvarene skal inngå i desserten til NM-menyen, i kombinasjon med norske råvarer som er i sesong i september. Finalistene får utfyllende informasjon om dessertoppgaven i august.

NKL understreker samtidig at arbeidet gjennom sommeren skal være synlig for Kokke-Norge. Finalistene utfordres derfor til å dele prosessen i egne sosiale medier når de samler og konserverer råvarene.

NORGESGLASS med ny aktualitet

NORGESGLASS har vært på markedet siden 1902, og har i generasjoner vært brukt til lufttett oppbevaring og konservering av mat og drikke fra sesong til sesong. I oppgaven får finalistene glass fra Hadeland Glassverk.

Med økt interesse for kortreist, hjemmelaget og sesongbasert mat, får det ikoniske glasset en tydelig plass også i moderne kokkekunst. I NM I KOKKEKUNST 2026 kan smaken av sommer bli avgjørende når finalistene skal kjempe om tittelen.

ANNONSE