Frisk hotellsatsing i en utfordrende tid

+
– Vi er realistiske optimister, og tror på et norsk reiseliv etter korona, sier Ola Thuen Neergaard i reiselivsselskapet Norwegian Experience.

– Dette er ikke tiden for å grave seg ned, sier daglig leder Ola Thuen Neergaard i reiselivsselskapet Norwegian Experience til SMAKmagasinet. Selskapet har nettopp kjøpt Ryfylke Fjordhotell på Sand, og satser på en fin sommer med mye norgesferie.

– Der er klart det er tøft for oss også. Jeg sitter jo på et tomt hotell og snakker med deg. Men ingenting blir bedre av å ensidig fokusere på det negative. Vi er realistiske optimister, og tror på et norsk reiseliv etter korona!

Forbløffende natur

Tettstedet Sand er kommunesenteret i Suldal kommune i Ryfylke. Fjordhotellet, som har vært i drift siden 1996, ligger vakkert plassert der den lakserike Suldalslågen strømmer ut i Sandsfjorden. 64 rom og kurs- og konferansefasiliteter, midt i en forbløffende natur.

– Fjord-Norge er et unikt produkt som vi må gjøre enda bedre kjent. Det er dette vi har, og som skiller oss fra alle andre, fortsetter Ola Thuen Neergaard.

Selskapet Norwegian Experience eier fra før Preikestolen Basecamp, med blant annet Preikestolen Fjellstue og guide- og aktivitetsselskapet Outdoorlife Norway.

– Vi selger opplevelser, og en norsk fjord kan gi opplevelser for livet. Det er derfor Ryfylke Fjordhotell passer så godt inn i konseptet vårt.

Bransjesamarbeid

Neergaard mener at «stilletiden» som bransjen nå opplever, kan bidra til å sveise aktørene sammen.

– Vi som bransje har godt av å samarbeide. Bransjen har gode samarbeidsorganer på mer overordnede nivåer. Men jeg snakker et samarbeid som er forankret i den lokale bedriften, forklarer Neergaard, og viser til nettstedet Go To Stavanger som et eksempel på god samhandling mellom lokale bransjebedrifter.

Nettstedet, som drives av Norwegian Experience, gjør det enkelt for besøkende å sy sammen en opplevelsesferie etter eget ønske.

– Vi er en bransje full av positive mennesker, med lidenskap for det vi driver med. Det vi må bli flinkere på, er å holde på marginene der verdiskapingen faktisk skjer. Det bør vi klare, både fordi teknologien finnes, og fordi det er vi som sitter på lokalkunnskapen. Det er ingen grunn til å la store, internasjonale bookingnettsteder spise av bunnlinjen.

– La oss si at et hotell i Stavanger sentrum ønsker å tilby guidete turer til Preikestolen. Det er noe som Outdoorlife Norway leverer. Vi ønsker at hotellet skal kunne selge dette som sitt eget produkt, gjennom et sømløst samarbeid innad i bransjen. Slik gjør vi hverandre både bedre og sterkere, mener Ola Thuen Neergaard.

Opplevelsesbransje

Teknologi er nemlig et nøkkelord for den nye eieren bak Ryfylke Fjordhotell. Alt det kjedelige ved en reise, som innsjekking og betaling, skal gå sømløst, slik at alt fokus kan ligge på opplevelsen.

– For å si det enkelt: Vi vil gå fra transaksjon til relasjon. Se for deg at du kommer sliten frem til et hotell sent på kvelden. Det første du må gjøre er å levere informasjon, hente frem betalingskortet, og vente på en nøkkel. Det du burde bli møtt med, er en kopp kaffe og kanskje noe å bite i, mens hotellverten forteller om opplevelsesmulighetene neste dag. Vi må tenke litt «leirbålfølelse», der det ikke handler om hvem du er, men at du blir til en del av opplevelsen, avslutter Ola Thuen Neergaard.

Les også om disse serveringsbedriftene i koronatider:

Smak & Behag med vinnerkonsept: – Grillkassa gikk rett hjem

Kafé Jærbuen med komlesuksess: – Det er viktig at man tar tak i det man kan gjøre noe med

Una Solsiden tester takeaway: – Det blir spennende dette. Vi må jo ha noe å gjøre

ANNONSE