Populær Bodø-restaurant jubilerer

I sommer er det 30 år siden konseptet Mon Ami startet midt i Bodø sentrum. Da var det croissanter og baguetter, løksuppe, bakt potet og hvitløksgratinerte snegler som sto på menyen på dette fransk-inspirerte stedet. Mange av rettene er ennå på menyen og har vært klassikere gjennom 30 år. Samtidig har stedet vært dyktige på å følge med på trender og tilpasse menyen i forhold til det.

Gjennom årene har Mon Ami befestet seg som en av Bodøs mest besøkte restauranter med et godt og variert tilbud som treffer bredt både på frokost, lunsj og middag. Den franske stilen holdes fortsatt i hevd med en lun og god atmosfære.

Kvinnelig leder gjennom alle år

Mon Ami er en familiebedrift med involverte eiere som er aktive i den daglige driften, og daglig leder Elizabeth Nyheim har vært ved roret i 25 år. Flere av de faste ansatte har jobbet i bedriften i mange år og i en bransje med mye gjennomtrekk er det ganske uvanlig at såpass mange har vært med over så lang tid.
– Det gir oss en trygghet på oss selv og en kontinuitet som er unik. Også den delen av staben som naturlig byttes ut med jevne mellomrom fordi den består av studenter som bare er her noen før år før de drar videre, trives og blir ofte værende hos oss hele studietiden. 

På rett sted til rett tid

– Da City Nord bygde ut kjøpesenteret i 2011, valgte vi å etablere en restaurant også der og det ble en suksess fra første dag. Etter nesten 28 år ble restauranten i sentrum avviklet. Vi har blitt forespurt om å etablere oss andre steder, men foruten noen oppdrag under Parkenfestivalen, har vi valgt å holde fokuset på City Nord og utvikle konseptet vårt der, forteller Nyheim.

– Hva har vært det viktigste suksesskriteriet? spør vi daglig leder Elizabeth Nyheim.
– Det er nok en kombinasjon av flere ting. For det første mener jeg at det å være tro mot konseptet vårt har vært viktig, og for det andre er det å yte god service helt avgjørende for å lykkes. 

– Du har vært med i 25 år. Hva synes du har endret seg mest i løpet av denne tiden?
– Det er nok bredden i råvarer som er blitt tilgjengelig. Grossisten har fått et meget godt utvalg å velge fra, noe som gjør det enklere å komponere en meny som er tilpasset det behovet man har.

– Mon Ami startet opp i Bodø sentrum. Så ble det etter hvert flytting til et kjøpesenter. Hva mener du er det viktigste for å lykkes som serveringsbedrift på et kjøpesenter?
– Det er flere ting. Beliggenheten på senteret spiller selvfølgelig inn, men det viktigste er nok likevel at man har et tilbud som favner alle. Med det mener jeg at vi har noe for ulike kundegrupper i alle aldre. Vi er også opptatt av at vi skal ha et godt og variert mattilbud gjennom hele dagen. Besøker du oss på tidlig på dagen skal du få frokost, og til lunsj serverer vi lunsjretter og senere på dagen tilbyr vi gode middagsalternativer, sier Elizabeth Nyheim. 

Fremtiden

Utfordringen er å klare å prestere og levere til hver eneste gjest, og vi har med så mange år i bransjen lært at ingenting er en selvfølge, og er ydmyke og takknemlige for at våre gjester gir oss en pekepinn på at veien har er rett. Vi har flere gode slagord som beskriver oss, men «en oase av fristelser og god atmosfære» er nok selve essensen av hva vi alltid vil jobbe mot, sier Elizabeth Nyheim.

–––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.