Kunstig intelligens spisser tilbudet

Magasinet Forbes har tittet i trendkula for 2023, som avslører stadig økt bruk av kunstig intelligens (KI) i serveringsbransjen.

Det er vel ikke bare artikkelforfatter som har irritert seg over å møte såkalte chatboter som eneste «kundeservice»-mulighet hos enkelte leverandører. Er det da en god eller dårlig nyhet at chatbotene kommer til å øke eksponentielt i omfang, også i vår bransje? Hvem vet.

Et vell av arbeidsoppgaver – for KI

Ifølge Forbes er det hurtigmatkjedene som først vil utvide bruken av KI. Og det ganske kraftig. Forbes viser til en undersøkelse gjort av forsknings- og rådgivingsselskapet Forrester, som forteller at nær 70 prosent av spurte bedrifter (ikke kun i serveringsbransjen, riktignok. red. anm.) vil søke å senke driftskostnadene ved hjelp av KI-teknologi.

Allerede i dag har berøringsskjermene overtatt store deler av bestillings- og betalingsprosedyrene hos flere hurtigmataktører. Skal vi tro Forbes, er dette bare starten. I fremtiden skal vi nemlig trykke mindre, og prate mer. Innen kort tid vil språkforståelsen – eller skal vi våge oss på å kalle det språkfølelsen … – hos KI bli så god at vi ganske enkelt kan fortelle bestillingsautomaten hva vi vil ha, og KI fikser resten. Vel, vi må huske å betale, da, selvsagt. Men også her vil ting endre seg. Siden KI også vil bli god på stemmegjenkjenning, vil automaten kunne ta betalt bare du ber den om å ta betalt. Stemmen din vil fungere som både bankkort, kode og bank-ID.

Are you in mood?

Apropos stemmer: så avslører stemmen vår ganske effektivt hvilken emosjonell tilstand vi befinner oss i til enhver tid. Er vi stressa? Sinte? I godt humør? Også dette vil KI kunne oppfatte. Og vil da komme med matanbefalinger basert på humøret vårt. Da er det bare å håpe at datamaskinen vil oss godt, og ikke anbefaler en haug med sukker når vi er stressa fra før. Som ett eksempel.

KI mot matsvinn

Et annet område som KI kan bli god på, og som er bra for hele serveringsbransjen, er å kutte matsvinnet. Det er nemlig mulig å se en korrelasjon mellom været og størrelsen på gjestebesøk. KI vil kunne kobles direkte både til innkjøp, og til selve mise en place-en – og samkjøre dette med værmeldingen. Slik vil innkjøpene kunne bli mindre, og løkhakkingen mindre intens, på de dagene været betyr færre restaurantbesøk. Alternativt vil KI i slike tilfeller kunne anbefale og utarbeide rutiner og kampanjer for å øke take-away.

Bemanning

Til syvende og sist handler KI om økonomi. Færre mennesker kan helt enkelt løse flere oppgaver. Som for vår bransje faktisk kan være en god ting. Bemanningsproblemene bransjen opplever, er jo et internasjonalt problem. Derfor mener bransjemagasinet QSR magazine at KI faktisk kan bli et viktig verktøy – for mange – til å løse hele floken.

 Les også: