Hvilke drikketrender vil vi se i 2023?

+
Den Sør-Koreanske drikken Soju blir en stadig mer populær trenddrikk. Det er i utgangspunktet en alkoholholdig drikk laget hovedsakelig av ris, men den er ofte innblandet og smaksatt med andre ingredienser.

Vi har fått det med oss alle sammen; Koreanske filmer og serier får en stadig større plass på strømmetjenestene, og denne økende interessen for koreansk kultur er også noe som kan komme til å bane veien for koreanske drikkevarer på menyen. Nærmere bestemt Soju – verdens mest utbredte merkevare innenfor alkoholholdig drikke.

Det høres jo helt utrolig ut at Soju konsumeres lagt mer enn både vodka, rom, whisky eller gin, men det har sammenheng med en særegen koreansk drikkekultur og en betydelig interesse for Soju i andre land – spesielt i Asia.

Risbasert

Men hva er egentlig Soju? Det er i utgangspunktet en alkoholholdig drikk laget hovedsakelig av ris, men den er ofte innblandet andre ingredienser som for eksempel hvete eller bygg. Alkoholinnholdet kan spenne fra 13–14 % og opp til 40 %. Det lages forøvrig en egen japansk variant av drikken. Den går under navnet shoshu.

Shottekultur

Sør-Korea har et betydelig konsum av alkohol. Ifølge flere kilder konsumeres det flere shots pr. voksne innbygger i Sør-Korea enn det konsumeres vodkashots i Russland. (Henholdsvis 14 pr. uke mot 6, ifølge analysebyrået Glimps.) Landet har også lang tradisjon for å bruke en relativt høy andel av disponibel inntekt på alkohol, og sammen med en liberal lovgivning i forhold til reklamering for alkoholholdige drikker, bidrar det til et høyt konsum.

En god drinkmiks

Soju kommer i en rekke ulike smaker, men er ofte relativt mild og nøytral i smaken. Drikken serveres som regel i shotteglass, men egner seg også utmerket som et utgangspunkt for å lage ulike drinker. Vi spår derfor at Soju i økende grad blir å finne på norske serveringssteder i året som kommer.

Tequila i vinden

Det har vært en trend i flere år. Interessen for tequila er økende, og alt ligger til rette for at interessen for denne drikken vil øke. Det har bl.a. sammenheng med at mange av produsentene har jobbet mye med å raffinere og forbedre smaken, og det som en gang var et brennevin med et litt frynsete rykte er nå blitt et spennende produkt i premiumsegmentet.

Av blankt brennevin har det vært spesielt mye interesse knyttet til gin, og vi har sett mange spennende nye merker og varianter komme på markedet de siste årene. Her har også enkelte norske merker fått internasjonal oppmerksomhet som for eksempel Bareksten Botanical Gin og Nine Sisters Ocean Gin.

Betydelig konsumerinteresse for gin har også medvirket til en utvikling på vodkasiden. Flere produsenter har lansert nye smaksatte vodkavarianter, og vi vil ganske sikkert se flere nye varianter innenfor dette segmentet i 2023.

Ferdigmikset

Det er også verd å få med seg at interessen for ferdigmiksede drinker spås å øke betydelig dette året. Ulike spritzvarianter har blitt svært populære, og den generelle interessen for å mikse gode drinker hjemme øker også nysgjerrigheten på å prøve nye og spennende smaker når man besøker et serveringssted. For mange vil det å tilby ferdigmiksede varianter gjøre det enklere å ha en god bredde.

No lo

Det har skjedd et holdningsskifte i forhold til det å drikke alkoholfritt de siste årene. Det er ikke lenger rart å velge alkoholfrie alternativer selv om andre drikker vin eller øl rundt bordet. En interessant side ved dette er at det ikke nødvendigvis er slik at man aldri drikker alkohol fordi om man velger alkoholfritt. Kanskje har man ikke lyst på alkohol akkurat i øyeblikket, kanskje det ikke passer eller ødelegger for eksamensforberedelser eller trening? Hva som er årsaken til å velge bort alkohol spiller egentlig ingen rolle. Det som er viktig for et serveringsted er å ha et spennende tilbud til den eller de som takker nei til alkoholholdig drikke. I veldig mange år var dette på mange måter en marginal gruppe. Brus eller kanskje alkoholfritt øl av en type var det tilbudet som fantes.

Nå er antallet som etterspør alkoholfritt blitt så stort at det er dårlig butikk ikke å tilby spennende smaksopplevelser også for denne gruppen. I takt med at etterspørselen har økt, har også tilbudet blitt bedre. Ethvert spisested bør kunne tilby flere varianter av alkoholfritt øl, og enkelte merker også at interessen for alkoholfritt brennevin øker.

En utfordring for serveringsmarkedet har vært å «løfte» Mocktails og andre alkoholfrie drikker opp i premiumsegmentet, men her skjer det mye spennende. I store forbrukergrupper er det en økende betalingsvilje for å betale for rene og gode råvarer og ingredienser, også de som inngår i alkoholfrie drinker. Kanskje kan det bidra til at disse for en større plass på menyen i 2023?

Les også:

ANNONSE