Økende interesse for ferdigblandede drinker

– Vi har hatt en betydelig vekst innenfor drikkekategorien denne sommeren. Vi ser solid økning i salget både når det gjelder øl, vin og brennevin, forteller kategoriansvarlig for drikke i NorgesGruppen/ASKO Servering, Joakim Haagensen. – Også innenfor alkoholfrie varianter opplever vi sterkere etterspørsel.

– Ellers er det også verd å merke seg at interessen for ferdigmiksede drinker er økende. Mye tyder på at dette kan bli en spennende trend fremover. Riktignok er dette relativt sett et lite segment, men det er flere grunner til at dette bør være spennende produkter for stadig flere, mener Haagensen.

Tørkede frukter

– Vi har også valgt å ta inn en serie med tørkede frukter som passer som garnityr og drink-dekor – noe som også er fint å kombinere med ferdigmiksede drinker. På et minimum av tid kan du tilby gode og fristende smaksopplevelser, og en innbydende garnityr er med på å heve totalopplevelsen for gjesten.

Spennende samarbeid

Av de ferdigmiksende variantene ASKO tilbyr, er det verd å merke seg produktene fra Aass. Dette bryggeriet har inngått samarbeid med cocktailbaren Himkok og tilbyr fire varianter på 20 liters fat – i tillegg er de samme variantene tilgjengelige på 0.33 bokser.
– Vi er strålende fornøyd med responsen fra markedet på disse produktene, forteller kommersiell direktør i Aass bryggeri, Lauritz Aass.
– Himkok har et fantastisk godt rykte, og er godt kjent i markedet. At det nå er mulig å servere ekte «Himkok» i form av ferdig blandede drinker på tapp, oppleves som et fint tilskudd på drikkemenyen av mange steder. Det er jo også en veldig enkel måte å tilby en spennende smaksopplevelse på, fremhever Aass.
– Vi forventer vekst i dette segmentet i tiden fremover, og ser på muligheten for at vi etter hvert kan utvide tilbudet av ferdigblandede drinker.

Produkt i tiden

– At dette både er tidsbesparende og enkelt, gjør nok denne type produkter attraktive for mange, mener Haagensen.
– Serveringsbransjen har hatt utfordrende tider gjennom pandemien, og opplever fortsatt stor mangel på fagfolk. Da er det praktisk å ha tilgang på ferdigblandede produkter som kan serveres raskt og som holder en jevn og god kvalitet. Dette tror jeg vil bidra til at vi ser en økende vekst i salget av denne typen produkter i tiden fremover, sier Joakim Haagensen.