Hvordan er den alkoholfrie trenden i London?

Shoreditch er en del av den historiske østkanten i London, og har vært et viktig underholdningsområde siden 1500-tallet. Siden etterkrigstiden har imidlertid Shoreditch vært et lite attraktivt område, og det er ikke før de senere årene at det har dukket opp flere nybygde boligkvartaler. Området har derfor sett en tilstrømning av beboere, og er nå i ferd med å bli et av Londons nye og moderne boligområder.

Shoreditch har også opplevd en kraftig vekst i utelivet. Det dukker stadig opp nye barer og serveringskonsepter, og området kan på mange måter sammenlignes med Grünerløkka i Oslo. Da vi skulle undersøke hvordan den alkoholfrie trenden er i London, var det derfor naturlig at valget falt på to utesteder i Shoreditch: BrewDog Old Street og Nightjar.

Alkoholfritt blir stadig viktigere

Den alkoholfrie trenden har økt kraftig i popularitet de siste årene. I januar 2020 åpnet BrewDog barkonseptet BrewDog AF (‘Alcohol Free’) i Shoreditch, noe som var den første alkoholfrie baren i Storbritannia. De hadde 15 ulike typer alkoholfritt øl på tapp, samt en rekke ulike typer alkoholfritt fatøl fra ulike bryggerier.

Allerede i april 2020 endret BrewDog konseptet, og begynte å selge alkohol ved siden av de alkoholfrie alternativene.
– Timingen var rett og slett dårlig på grunn av pandemien, forklarer Alex Hughes, skiftleder på BrewDog Old Street, til SMAKmagasinet. – Derfor begynte vi å selge alkohol. Men vi har likevel et godt utvalg av alkoholfrie alternativer. Vi lærte mye da vi var AF, og den kunnskapen har vi tatt med oss videre. Vi har derfor mange typer øl, samt alkoholfri prosecco og alkoholfritt brennevin.

Hughes understreker viktigheten av å kunne tilby alkoholfrie alternativer.
– Det kan være mange grunner til at folk velger alkoholfritt, og da er det viktig å gi dem muligheten til å velge, sier hun. – Jeg har jobbet i serveringsbransjen i 7 år, og har opplevd et skifte i markedet. Det blir stadig flere kunder som spør om alkoholfrie alternativer.

Med alkoholfrie drinker på menyen

Et steinkast unna BrewDog Old Street finner vi utestedet Nightjar. De har et godt utvalg av alkoholfrie og såkalte «low ABV»-drinker – altså drinker med lavt alkoholinnhold.
– Alt handler om hva kundene har lyst på. Hvis de ønsker alkoholfrie alternativer, så må vi tilby dette. Derfor har vi et godt utvalg av alkoholfrie alternativer på menyen, sier Emanuele Pedrazzani til SMAKmagasinet. Han jobber som bartender på Nightjar. – Vi har en del livemusikk, så kundene våre er her ikke nødvendigvis for alkoholen. Mange kommer hit for musikken og atmosfæren, og for å være sosiale. Folk ønsker å være en del av vennegjengen selv om de ikke drikker alkohol, og da er det viktig å kunne tilby dem noe også. Hvis ikke er det nok mange som velger å bli hjemme, selv om de egentlig har lyst til å gå ut med vennene sine.

På Nightjar satser de på alkoholfrie drinker, og Pedrazzani forteller at det er et omhyggelig arbeid å finne frem til gode oppskrifter.
– Det er viktig å tilby smakfulle drinker med gode ingredienser. Vi bruker alkoholfritt brennevin i stedet for vanlig brennevin, og prøver å balansere smakene i drinken, sier Pedrazzani. – Vi gjør det rett og slett steg for steg. Vi begynner med små mengder av ulike komponenter, og så smaker vi oss frem. Gode alkoholfrie cocktails har samme kompleksitet som vanlige cocktails, så man må sette sammen drinkene ordentlig. Det er minst like viktig å lage gjennomtenkte drinker når de er alkoholfrie som når de inneholder alkohol.

Alkoholfritt er for alle

På Nightjar opplever de ikke at det er noen spesifikk kundegruppe som velger alkoholfritt – det kan være hvem som helst.
– Vi ser ikke egentlig noen fellestrekk i hvem som velger de alkoholfrie alternativene, noe som viser at AF er for alle og enhver. Vi ser imidlertid en trend i tidspunktene det kjøpes. Vi selger som oftest alkoholfritt mellom 18:00 og 23:00 i ukedagene, mens det på fredager og lørdager er vanskeligere å selge de alkoholfrie drinkene, sier Pedrazzani.

På BrewDog ser de imidlertid at det er en eldre kundegruppe som velger blant de alkoholfrie alternativene.
– Det er interessant at det ikke er så mange unge som velger alkoholfrie alternativer – de velger da heller brus. Som oftest ser vi at det er de over 50 år som velger alkoholfritt. Jeg tror nok den alkoholfrie trenden begynte blant de yngre, men at flere eldre har fått øynene opp for alkoholfritt og ønsker å prøve det ut, sier Hughes. – Det er også mange kontorer i nærheten, så vi ser ofte at businessfolk kommer hit i lunsjpausene sine og drikker en alkoholfri pils til lunsjen. Og etter jobb får vi ofte store grupper som kommer innom, hvor det alltids er noen som ønsker alkoholfritt.

Den alkoholfrie fremtid

Spørsmålet som gjenstår er: Har alkoholfritt en fremtid?
– Slik ting er nå, er det vanskelig å se for seg en helt alkoholfri bar som gjør det veldig godt. Men man skal aldri si aldri, sier Pedrazzani. – Uansett er alkoholfritt viktig. Noen ganger selger de alkoholfrie alternativene bedre enn de alkoholholdige, så det er tydelig at det er et marked for det.

– Det er absolutt et marked for alkoholfritt, mener Hughes. – Selv om det ikke fungerte forrige gang, håper jeg at BrewDog kommer til å åpne en ny AF-bar. Det kan kanskje fungere bedre med en annen lokasjon, for vi er litt bortgjemt her vi er nå. Shoreditch er et bra område med mange barer og utesteder, og det er mye folk i området, men det gjelder å faktisk få dem inn dørene når det er så mye å velge mellom. Det krever at man har en del eventer som trekker kunder. Jeg tror potensialet er der. Men uansett om det dukker opp fullstendig alkoholfrie utesteder eller ikke, så kommer vi garantert til å fortsette å se et større utvalg av alkoholfrie alternativer, avslutter Alex Hughes.