– Lokalmat passer for alle typer serveringssteder

– Vi registrerer vekst i lokalmatsalget hos ASKO Servering. Utvalget av lokalmatprodukter øker også, og du finner utrolig mye spennende innenfor denne kategorien i sortimentet vårt, frister Annette Huth, markedsfører for lokalmat hos ASKO Servering.

– Utfordringen er å fortelle kundene våre om den store bredden vi tilbyr, og de mulighetene gode lokalmatprodukter gir til å lage selgende menyinnslag.

– Ser vi på hvem som kjøper lokalmatprodukter, viser statistikken at mange ulike serveringskonsepter finner interessante produkter innenfor denne kategorien. Det gjelder både små og store aktører, selv om en del større kjedekunder kanskje ikke utnytter potensialet godt nok? Selv om vi har vekst, burde volumet for denne kategorien være enda større, mener Annette, som skulle ønske at flere store kjeder gikk enda mer i front for lokale norske produkter.

Noe for alle

– Enkelte er kanskje av den formening at dette er produkter som passer best for restaurantsegmentet. Den oppfatningen ønsker vi å endre, for innenfor lokalmat finner du noe som passer alle typer serveringssteder. Selvfølgelig finner du spesialiteter som passer utmerket på menyen i en gourmetrestaurant, men side om side med dette er det en rekke alternativer som er ideelle også i en kantine, fremhever Annette.

Det disse produktene har til felles, er en lokal tilhørighet med en historie som gir muligheter for å tilby noe spesielt.

Dyktige produsenter

– Det kommer stadig nye lokalmatprodukter i sortimentet. Er det noen nyheter eller produsenter du ønsker å fremheve spesielt?

– Mange gjør en god jobb med å utvikle spennende nyheter. En ting er selve produksjonen av et produkt. Noe annet er historien rundt produktet som formidles til markedet. Utfordringen er å kombinere dette på en god måte. Her synes jeg produsenter som Nortura og Rørosmeieriet er flinke. Begge er opptatt av å få frem kvalitetsprodukter, og kommuniserer godt med markedet.

– Ta for eksempel Tronfjell spekeskinke fra Nortura. Dette er et kvalitetsprodukt som har fått en fin mottakelse i markedet – nettopp fordi kombinasjonen av kvalitet og historiefortelling er vellykket, mener Annette.

– Også Grøstad er en dyktig og innovativ produsent som har gjort det bra. 

Les mer om Grøstadgris: – Hvis ikke en god kokk vil elske Grøstadgris, så veit ikke jeg!

Kreativitet og nyskaping

– Jeg mener også det er interessant å se på hvor sammensatt og mangesidig lokalmatkategorien er. Ønsker du noen spennende alternativer på drikkemenyen for eksempel, finner du et enormt utvalg av lokalprodusert øl sammen med velsmakende alkoholfrie alternativer som sider, fruktsaft og eplejuice. Mange av de små produsentene som leverer lokalmat, kjennetegnes av stor kreativitet. Mye av den nyskapningen som skjer her, bidrar igjen til å skape muligheter for serveringsmarkedet. Ta for eksempel iskremprodusenten Kulinaris. De har jevnlig lansert nye smaker som bidrar til enda større bredde på dessertsiden, sier Annette.

– Det gir igjen et utmerket utgangspunkt for mersalg.

– ASKO Servering er opptatt av å støtte opp om gode lokalmatprodusenter som bidrar med kvalitetsprodukter. Jo flere kunder som benytter seg av dette tilbudet, jo større blir utvalget. Derfor er det å velge lokalmatprodukter også et bidrag til å skape større bedde og støtte opp om norsk matkultur, avslutter Annette Huth.

Les også: Økende interesse for lokalmat gir større utvalg

ANNONSE