Liker barn fisk hvis de får tilberede den i barnehagen?

Mange barn rynker på nesen av fisk, men finnes det en god grunn til at de ikke skal like den? Hvilken effekt vil det ha om barna får delta i matlagingen av fiskeretter? Det skal en forsker ved Nofima finne ut.

6. februar er det Fiskens dag. Sammenlignet med andre land har vi et relativt høyt forbruk av fisk og sjømat i Norge, men potensialet for en betydelig vekst er helt klart til stede.

Barnehagen er en viktig arena

Sjømatkonsumet blant nordmenn har gått ned, og de unge spiser aller minst. Både barn, ungdommer og unge voksne bør øke inntaket av sjømat for å ikke gå glipp av de helsemessige fordelene. 

– Barn får i seg omtrent halvparten av dagens energiinntak i barnehagen. Maten de spiser der, er med på å legge grunnlaget for vaner vi skal ta med oss videre i livet. Barnehage og skole er viktige arenaer for å etablere gode kostholdsvaner, uttalte helseminister Bent Høie i fjor. 

Da ble det kjent at regjeringen vil bruke 12,5 millioner kroner på ulike tiltak som retter seg mot barn og unge, med en målsetting om å gi dem mer kunnskap og gode opplevelser med fisk og sjømat. 

Fremtidens fiskekokker

Siri Alm er forsker ved Nofima i Tromsø, og har forsket på barns holdninger til mat i flere år.

Nå leder hun prosjektet «Fremtidens fiskekokker». Prosjektet er først omtalt på Nofima.no.

Alm har gjort forsøk i flere barnehager. Resultatene fra forskningen baseres på samtaler med barna og barnehageansatte, interaktive spørreskjema og barnas tegninger. 

– Internasjonale studier viser at barn ofte liker frukt og grønnsaker som de selv har tilberedt, og gjerne spiser mer av den. Derfor ser vi på om barn som tilbereder en sjømatrett i barnehagen liker maten bedre enn andre barn, sier Alm til Nofima. 

– Mange forbinder fiskemiddagen med kokt torsk og poteter og synes at sjømat er både kjedelig og tidkrevende. For å øke sjømatkonsumet trenger de unge mer inspirasjon til hvordan de kan tilberede smakfulle og raske sjømatretter, sier Alm.

Hun mener dagens unge har for dårlige grunnleggende matlagingsferdigheter. 

– Før lærte barn å lage mat av sine mødre, men i dag brukes andre kilder slik som skoler og internett. Når foreldrene tar ungene med på kjøkkenet er det som regel når noe skal bakes. Men hvorfor er det ikke flere som tar barna med på middagslagingen? Ferdigheter som å kutte opp, koke og steke mat er viktigere å lære tidlig enn det å røre og kna en deig, forteller hun.

Les også: Måltidskonseptet Mat for minsten har som filosofi at barnehagebarn skal få smake på mye forskjellig mat - inkludert fisk.

ANNONSE