Setra i ly av Rondane

På Venabygdsfjellet, hvor kulturlandskapet i setergrenda møter de mektige fjellene i Rondane, finner vi Spidsbergseter Resort Rondane. Fjellhotellet drives av Sindre Spidsberg og Elise M. Løkken, som tok over som fjerde generasjon vertskap i 2015. De siste ni årene har de jobbet hardt for å både fornye og forbedre hotellet.

– Vi driver med kontinuerlig oppussinger for å kunne tilby et best mulig produkt til gjestene våre. Vi har blant annet bygd flisfyringsanlegg for å kunne bruke fjernvarme på hotellet, slik som til svømmebassenget, forteller Elise. – Vi har også akkurat pusset opp flere møterom, samt bygd et helt nytt møterom, for å ha nok plass til firmagrupper slik at vi kan møte den økte etterspørselen. I tillegg har vi bygd ut lodgeleiligheter for møte etterspørselen etter større enheter. Fra vi tok over i 2015, har vi over doblet omsetningen – fra 20 til 45 millioner!

Setra som begynte med seks sengeplasser, kan nå huse 250 gjester. Og med 25 000 gjester i året har Spidsbergseter Resort Rondane blitt et av Norges mest populære fjellhoteller.
– Men det stopper ikke der. I løpet av de neste 30 årene håper vi på å kunne bygge ut 15 000 kvadratmeter, og da blant annet få flere leiligheter, lekeland og ridehall, sier Elise. – Vi har altså store planer, og jobber hele tiden med å fornye oss.

Aktiviteter for alle

Når SMAKmagasinet er på besøk, er det nydelig vintervær og flust av besøkende.
– Dette er ikke engang høysesongen vår, sier Elise og smiler bredt. – Selv om vi selvsagt har mange gjester om vinteren, er faktisk høysesongen fra midten av juli til midten av oktober. Hotellet ligger i et nydelig område med et turterreng som passer for alle. Om sommeren er det også mange som stopper innom for middag, selv om de ikke bor på hotellet. Da kan vi oppleve å gå fra en forventning på omtrent 50 gjester til at det blir over 150 stykker!

For på Spidsbergseter er alle velkomne, uavhengig av om de bor på hotellet eller ikke.
– Det er over 2000 hytter på fjellet, og de er flinke til å bruke oss. Vi får også besøk av lokalbefolkningen, som både spiser måltider her og bruker aktivitetene våre, sier Elise. – Om vinteren har vi blant annet fjellcurling og hundekjøring, mens vi om sommeren kan friste med stisykling, ridning og stolpejakt. I tillegg har vi et innendørs basseng kalt Fjellbadet.

Spidsbergseter er også et sted man kan arrangere bryllup, familieselskap og konferanser i vakre omgivelser.
– Vi er blant annet et populært sted for firmagrupper. På hotellet har vi plass til alle sammen, slik at man kan holde seg samlet. I tillegg tilbyr vi en rekke aktiviteter for teambuilding. Vi kan arrangere både trekamp og femkamp, i tillegg til lavvoquizer, geoQuestor og guidede turer, sier Elise. – Vi tilbyr altså full pakke, og mye mer enn bare overnatting, mat og drikke. Vi åpnet også nettopp et helt nytt konsept, kalt «Låven Spiseri & Bar», hvor vi blant annet har shuffleboard og en egen matmeny.

Verdens eneste Aquavitfjøs

Noe som også er verdt å få med seg, er Aquavitfjøset deres – det eneste i verden av sitt slag.
– Dette er et originalt steinfjøs fra 1850, fra den gang det var gårdsdrift her, forklarer Elise når hun låser opp fjøset for oss. Det lille rommet har en helt særegen atmosfære. – Vi tilbyr akevittsmakinger, gjerne servert sammen med diverse fjøstapas. I 2020 ble vi et autorisert serveringssted gjennom Norske akevitters venner, noe vi er utrolig stolte over. Vi holder ikke åpent her hver dag, men det er mulig å booke fjøset for arrangementer og selskaper. Fjøset har plass til omtrent 40 stykker, og vi kan også holde foredrag om akevittens historie. Vi har over 200 ulike typer akevitt, men vi serverer selvfølgelig også andre ting, både med og uten alkohol. Her kan alle finne noe de liker!

Fra buffet til servering

I slutten av 2019, rett før pandemien gjorde sitt inntog, fikk de inn Søren Scotwin som kjøkkensjef.
– Hans arbeid har vært helt uvurderlig, og vi hadde ikke klart oss uten ham, forteller Elise.

Så hvilke endringer i restauranten måtte til for å få det til å gå rundt under pandemien? lurer SMAKmagasinet på.
– Vi gikk fra å være et buffethotell til å drive med servering, sier Søren. – Selv om vi nå har buffeter igjen, har vi mye mer servert mat enn vi hadde før pandemien. Men det er veldig greit å ha en kombinasjon. De dagene det er hektisk, utnytter vi buffeten for å klare å håndtere mengden gjester vi får.

– Hvordan går det å beregne innkjøp når antallet middagsgjester plutselig kan tredobles?
– Det går egentlig veldig greit. Vi har drevet i så mange år at vi har mange historiske tall å jobbe med når det kommer til innkjøp. Vi har også store frysere, så vi har aldri opplevd å gå tom for noe, selv når det er vanskelig å beregne antall gjester, sier Elise. – Og heldigvis er veien hit aldri vinterstengt, så ASKO Servering klarer alltids å levere varene våre!

I en tid hvor det er mye snakk om det litt utvaskede begrepet bærekraft, må vi selvsagt spørre om hvordan Spidsbergseter jobber med å redusere matsvinn – spesielt med tanke på buffetene.
– Servert mat gir jo mindre svinn enn buffeter, det er klart. Men dersom man er kreativ, går det bra. Det hele kommer an på hvilke råvarer man begynner med, og hvor lenge maten står ute. Skal maten være kald, holder vi det også kaldt. Og kjøttet på buffeten transjerer kokkene foran hver gjest. Det er noe vi sparer en hel del på, forklarer Søren. – Vi prøver også å tilpasse oss antall gjester. Vi har god kommunikasjon mellom bookingen, resepsjonen og kjøkkenet, og får også beskjed om hvor lenge folk har bodd på hotellet. For hvis noen har bodd her lenge, må de selvsagt få variasjon i utvalget. Så vi jobber hele tiden for at både de nye gjestene og stamgjestene blir fornøyde.

Med grønt og kjøtt på menyen

Så hva slags matprofil finner man her på Spidsbergseter?
– Vi har mye tradisjonsmat; det er noe som passer inn i huset og historien vår, og er også noe folk forventer. Vi har også mye hjemmelaget bakst, slik som brød, kanelsnurrer og skolebrød, noe folk setter pris på, sier Søren. ­– Men vi opplever jo en endring i hva folk etterspør. Det går mye mer frukt og grønt enn tidligere, og samtidig mindre kjøtt. Vi ser også en økt etterspørsel etter vegetarmat, så her er det en tydelig endring hos de yngre generasjonene. Ellers går det i kjøtt når man er på fjellet, ikke fisk. Vi tilbyr selvsagt sjømat også, men det går ikke så mye av det.

– Mange gjester blir veldig overrasket over hvor fint det faktisk er her, og hvor god mat vi serverer. Vi har for eksempel vært med på å arrangere lunsjer hvor folk kommer ens ærend helt fra Oslo. Vi opplever også at folk kommer tilbake år etter år, og gjerne tar med seg nye venner, og det er jo det største komplimentet vi kan få. Det viser at vi gjør noe riktig. Likevel skal vi alltid jobbe for å fornye oss, avslutter Elise med et smil.