Flere ønsker grønnere mat på menyen!

Stadig flere forbrukere er nysgjerrige på vegetarmat. Det er mange grunner til dette, og derfor er de grønne menyalternativene også noe som får større oppmerksomhet hos stadig flere serveringssteder. Kundedrevet etterspørsel er naturligvis en viktig side av dette, men også økonomisk er det gode argumenter for å se nærmere på hvordan plantebaserte retter kan få en større plass på menyen.

Vegetarfarse er mellom 30- og 50 prosent lavere i pris enn kjøttdeig, ifølge Orkla. Det har selvfølgelig en betydelig innvirkning på kalkyler og bruttofortjeneste. Likevel, det viktigste er og blir smak! Om et produkt klassifiseres som sunt eller billig, så er ikke det nok alene. Det må smake godt!

Smakfulle vegetaralternativer

På dette området har det skjedd mye. Orkla og Stabburet er virksomheter som har satset betydelig på å utvikle og produsere smakfulle vegetaralternativer. Derfor lanserer Stabburet nå en plantebasert produktlinje. Det innebærer blant annet at Naturli-produktene, som har fått god aksept i markedet, nå rebrandes til Stabburet Vegetar. Målet er å folkeliggjøre denne plantebaserte kategorien.

Grønn matglede

Men hvor lett – eller vanskelig – er det å satse sterkere på et bredere vegetartilbud? I den sammenheng arrangerte Orkla nylig et bransjetreff som blant annet tok for seg aktuelle trender på dette området, hvordan man kan gjøre grønn mat mer tilgjengelig og ikke minst: Hvordan kan grønn mat bidra til å skape glede og gode kundeopplevelser?

Fagsjef i Orkla Foods, Sigrunn Marie Hultin von der Fehr, presenterte tall fra undersøkelser om forbrukertrender knyttet til blant annet bærekraft og konsum. Her dokumenteres at 7 av 10 forbrukere ønsker å spise sunnere. Mer enn halvparten av oss mener at plantebasert mat er mer miljøvennlig enn kjøtt, og 5 av 10 sier de vil spise mindre kjøtt for å redusere klimagassutslipp. Samtidig viser statistikken at kjøttforbruket ikke har gått ned de siste årene – som mange kanskje har hatt inntrykk av. Undersøkelser viser også at flere og flere blir opptatt av matens opprinnelse og at mat produsert i Norge prefereres. Man kan gjerne snakke om at flere definerer seg som «Norsketarianere».

Et litt nedslående tall i ernæringssammenheng er at norske barn i gjennomsnitt spiser mer sjokolade enn fisk …

Norske råvarer

Men tilbake til plantekosten.
– Orkla ved Stabburet og Toro Proffkjøkken produserer plantebaserte produkter av høy kvalitet laget av norske råvarer, fremhevet produktgruppesjef Annette Huth i sitt innlegg. – At Naturli-produktene våre nå blir til omprofilert til Stabburet, mener vi bidrar til at flere vil prøve disse produktene. Stabburet er et kjent og kjært merke forbundet med kvalitet. I tillegg er det bærekraftige produkter som gir lite CO2-avtrykk. Samtidig er de også et godt valg med tanke på kjøkkenøkonomien. Et annet  argument for å teste ut vegetarfarse, er at dette er en god base for mange produkter, fremhevet Huth.

Gi grønnsakene en sjanse

Matprofil, kokebokforfatter og kokk Lise Finckenhagen oppfordret i sitt innlegg til å gi grønnsakene en sjanse.
– Dette er utrolig spennende råvarer som gir fantastiske muligheter. Grønnsaker er ikke et kjedelig vedheng til det andre på tallerkenen. De kan gjerne spille en hovedrolle!

Og hovedrollen hadde grønnsakene fått på buffeten som avrundet bransjetreffet. Burgere, boller, schnitzel, falafel og vegetarfarse– alt fra Stabburet Vegetar – ble kombinert med supper, sauser, dipper og gryter fra Toro-sortimentet på en meget velsmakende måte. Plantebaserte alternativer bør være spennende innslag på mange menyer. Flere bør teste ut mulighetene disse råvarene gir.

Les mer i Orklas informasjonsbrosjyre.