Nå foretrekker vi KI-genererte matbilder

Ny studie viser at vi mennesker foretrekker kunstige matbilder fremfor ekte vare. Dette kan potensielt føre til både overspising og økt matkast, advarer forskere.

Det er vanskelig å fotografere mat. Det vet alle som har forsøkt. Fordi maten foran kamera må se fristende ut på det endelige bilderesultatet. Dette er sant enten vi snakker gourmetretter eller ei skive med brunost. Gode, fungerende matbilder er i praksis en vellykket kombinasjon av lysforståelse og komposisjon, pluss mat lagt opp på en måte som i seg selv ser fristende ut. 

KI slår foto, mener studiedeltakere – ubevisst

At kunstig intelligens (KI) også ville rokke matfotograferingens verden, var egentlig forventet. Men at det skulle gå så fort, vil kanskje overraske noen. En fersk studie publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Food Quality and Preference indikerer at vi mennesker faktisk foretrekker datagenererte matbilder fremfor ekte vare. Særlig hvis vi ikke vet at bildet vi ser på er uekte vare. 

I nevnte studie ble 297 deltakere bedt om å rangere ekte og KI-genererte matbilder på en skala fra «ikke apetittvekkende i det hele tatt» til «ekstremt apetittvekkende». Bildene som ble nyttet viste alle typer mat, fra naturlig til ultraprosessert – fra epler og pærer til milkshake. Der deltakerne ble fortalt hvordan de respektive bildene hadde blitt laget, tenderte de å sidestille ekte fotografi med KI-genererte bilder. Men der deltakerne ikke fikk vite noe om hvordan matbildene hadde blitt fremstilt, ble de KI-genererte bildene sett som mest appetittvekkende. Uten unntak. 

Hvorfor? 

KI-genererte bilder tenderer å vise mer av alt. Et KI-bilde av pommes frites vil for eksempel gjerne vise flere pommes frites enn et bilde tatt på naturlig vis. Og en kremtoppet milkshake vil ofte ha mer krem på et KI-bilde enn på et ekte bilde. Gjerne også finere dandert. 

I tillegg er KI-bildene ofte bedre komponert, siden datamaskinen kan bygge opp illustrasjonene basert på alle tilgjengelige regler for komposisjon.

Et annet element er at «maten» på KI-bildene alltid fremstår som perfekt. Som igjen vil skape urealistiske forventninger til nevnte epler og pærer–  og andre naturlige, tilsetnings- og ofte sprøytefrie varer. Noe som i sin tur vil motarbeide forsøk på bærekraftig tenking. 

Ikke bare bra

Oxford-professor og gastrofysiker Charles Spence, som både er medforfatter til og veileder for studien, ser ikke udelt positivt på det som studien har avdekket.
– Selv om KI-genererte bilder kan virke besparende både for markedsførere og matbransje ved at de reduserer kostnadene ved å bestille matfotografering, peker funnene på en potensiell risiko for å forsterke «visuell sult» blant forbrukerne – et fenomen der det å se bilder av mat utløser appetitt og matsug. Dette kan potensielt påvirke usunn spiseatferd eller skape urealistiske forventninger til mat hos forbrukerne, påpeker Spence til Oxford-nettstedet News & Events.

ANNONSE