– Velkommen til en netthandel der kundeopplevelsen står i sentrum!

Carl-Otto Karlengen, markedssjef for Digital Handel i ASKO Servering, gleder seg til at enda flere kunder skal ta i bruk de mange praktiske og gode funksjonalitetene som ligger i den nye netthandelen. I januar ble den gamle netthandelen stengt ned, slik at alle kunder måtte over i den nye løsningen.

– Dette har vi sett frem til! Det blir en veldig spennende tid fremover, sier Carl-Otto engasjert. 

Carl-Otto understreker at han er ydmyk overfor alle kundene som nå må bruke tid på å lære seg en ny netthandel.  

– Jeg har full forståelse for at det er noe som kan ha blitt utsatt i en stressende hverdag. Det har vært en krevende periode. Det er blitt jobbet svært godt rundt omkring i selskapene og sentralt – så dette er virkelig en laginnsats. Det er mange som skal ha skryt for det arbeidet som har blitt lagt ned!

Verdifulle innspill

Det har allerede vært en spennende reise for Carl-Otto og hans netthandel-team. 

– Vi har jobbet tett sammen i over to år. Jeg vil skryte av laget, som består av både IT og forretning. Samarbeidet har vært gull verdt!

Under utviklingen av netthandelen har et utvalg kunder og leverandører kommet med verdifulle tilbakemeldinger som har bidratt til å stake ut kursen videre. Ulike typer kunder har ulike behov, så det har vært viktig å involvere et tverrsnitt av kundemassen. 

– Vi har hatt noen barnesykdommer i løpet av 2018, så de første kundene skal ha ros for tålmodigheten. Fordelen nå er at vi har hatt piloten så lenge at det meste bør være luket ut, sier Carl-Otto. 

– Jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger i løpet av testperioden at jeg er trygg på at kundene vil sette pris på den nye løsningen.

Kontinuerlig videreutvikling og forbedring

Carl-Otto mener at den nye netthandelen allerede er bedre enn den gamle; den er enklere, raskere og mer intuitiv. Han understreker at målet alltid vil være å gjøre den enda bedre. 

– Selv om den er lansert og vel så det, vil ikke arbeidet stoppe opp. Rammeverket er på plass, nå er det kontinuerlig videreutvikling og forbedring som gjelder. Målet er å hele tiden utvikle netthandelen med nye funksjonaliteter, slik at brukerne får en enda enklere hverdag og bedre kundeopplevelse. Kundene har høyere forventninger til en netthandelsopplevelse nå enn for bare noen få år siden. Den digitale modenheten hos kundene setter høye krav til oss, og det er bra. 

Effektiv og inspirerende

Carl-Otto forteller at netthandelen har to hovedformål: Det første er å gi deg som kunde en effektiv kjøpsopplevelse. Det andre er å inspirere deg. Historiefortelling i form av tekst, bilder og video skal bidra til dette. Carl-Otto trekker frem lokalmatsiden som et godt eksempel på den nye måten å vise frem produkter på; der vil du blant annet kunne trykke på et kart for å finne produsenter i et bestemt område, for deretter å få en grundig presentasjon av de enkelte.

Du har tilgang til mye av innholdet på netthandelen selv uten å logge inn; fra forsiden finner du blant annet varesortimentet, inspirasjonssider, menyplanleggeren, en lokalmatside og et utvalg artikler fra SMAKmagasinet.

Menyplanleggeren er en funksjon som vi tidligere har omtalt her på SMAKmagasinet.no.

– Menyplanleggeren er en førsteversjon slik den er i dag. Vi har større ambisjoner for den, så følg med!

Grundige produktpresentasjoner

– Ettersom netthandelen legger opp til bilder og beskrivende produktomtale, vil jeg oppfordre leverandørene våre til å prioritere gode grunndata. De som sørger for en god presentasjon av sine produkter, har et konkurransefortrinn, fremhever Carl-Otto.

Produktsidene inneholder i tillegg nyttig informasjon om allergener og næringsinnhold. Når du er inne på en produktside, vil du for øvrig bli fremvist «anbefalte varer» og «relaterte varer». Hvis du for eksempel ser på en bestemt pappkopp, vil du få en oversikt over hvilke lokk som passer til denne. Tilsvarende vil du få vite hvilke produkter som lar seg kombinere med en bestemt såpedispenser og så videre (se dette illustrert i bildekarusellen).

– Dette er nyttig informasjon for kundene, og gjør det raskt og effektivt å finne frem til produktene du trenger, kommenterer Carl-Otto.

En annen nyttig funksjon er en oversikt over alle de ulike varianter av et produkt, for eksempel når det gjelder pakningsstørrelse.

Netthandelen kjenner deg

Også søkefunksjonen vil være et fokusområde i tiden fremover. Det er allerede blitt enklere å finne frem til bestemte varer. Hvis du for eksempel skriver inn noe i søkefeltet, men staver navnet feil, vil søkefunksjonen foreslå det du sannsynligvis mente. 

Netthandelen benytter seg av maskinlæring og kunstig intelligens; algoritmer gjør netthandelen i stand til å finne mønstre i store datamengder, slik at den kan ta valg basert på tidligere erfaringer. Dermed vil den, basert på historikken din, tilpasse seg etter ditt kjøpsmønster. 

– Netthandelen blir derfor bedre jo mer du bruker den, forklarer Carl-Otto.

Etter hvert vil det komme flere funksjoner som utnytter fordelene ved at netthandelen kjenner kjøpshistorikken din. Blant annet skal du enkelt kunne gjenta en tidligere ordre; enten som den er, eller med ønskede endringer i bestillingen. Risikoen for å klikke feil er til stede, så det vil også bli utviklet en funksjon som sørger for en advarsel hvis du bestiller unormalt mye av en vare.

Flere nyttige funksjoner

Netthandelen gir deg oversikt over alle stegene i bestillingsprosessen, og du kan til enhver tid se status for hvert enkelt produkt. Dermed kan du, på et tidligere tidspunkt enn hva som var tilfelle i den gamle netthandelen, være sikker på at du får varene som du har bestilt. Hvis det viser seg å være avvik på en bestilling, for eksempel om varen ikke finnes på lager, vil du få et varsel når bestillingen har kommet til plukkfasen (se dette illustrert i bildekarusellen).

– Dette er informasjon som er gull verdt for kundene, påpeker Carl-Otto.  

Vil ha tilbakemeldinger

– Vi har som sagt flere konkrete ideer til hva som skal skape en bedre kundeopplevelse fremover. Samtidig er vi veldig interesserte i å få innspill fra brukerne, enten det gjelder smått eller stort. Ta gjerne kontakt med meg!

Hvis man har praktiske spørsmål knyttet til netthandelen, er det kundeservice som er rette instans. På YouTube-kanalen til ASKO Servering finnes det for øvrig flere opplæringsvideoer. 

Den nye netthandelen finner du på askoservering.no.

ANNONSE