Walaker: – Skal ikke bli større, bare bedre

– Det mest dramatiske som skjer i Solvorn i løpet av en dag, er handlingen i boken du leser. Hos oss dyrker vi ro, fred og kontemplasjon i vakre omgivelser, i kombinasjon med god mat og drikke. Det er produktet vårt, og det selger som aldri før, sier Ole-Henrik Nitter Walaker, hotelldirektør i niende generasjon.

I ly av Feivaldsberget, tvers over Lustrafjorden for Ornes og Urnes – Norges eldste stavkirke – ligger Walaker Hotell, Norges eldste hotell i fortsatt drift.

Historie tilbake til 1630

Overnattingsstedet hadde allerede lagt femti år bak seg da familien Nitter Walaker overtok i 1690, og siden den gang har det vesle losjiet vært som et nav i familien. I dag stiller Walaker med 22 gjesterom i tre ulike hus. De historiske værelsene finnes i hovedhuset og «Tingstova» – hotellets eldste bygning, med sin egen historie helt tilbake til 1630. De øvrige rommene ligger i den nyeste bygningen, som kom på plass i forrige århundre.

Bak hovedhuset, nærmere bestemt i fjøset – bygget av materialer fra den eldgamle Solvorn kirke, og med intakte akantusmalerier av Nils Maler – ligger Galleri Walaker 300, som har utviklet seg til en suksess for seg selv.

Motstrøms

I et samfunn med stadig høyere tempo og dertil medfølgende puls, har Walaker Hotell bevisst valgt å gå i motsatt retning. Hovedproduktet er fravær av stress.

– Vi har funnet en nisje, og vi velger å være tro mot konseptet, sier Ole-Henrik Nitter Walaker.

– Dette er ikke stedet for bussturisten eller cruiseskipgjesten. Hit kommer du for å dyrke stillheten, i ditt eget selskap. Her kan du lese boken din i fred, eller du kan vandre i vakre, ville og naturlige omgivelser. Så runder du dagen av med en fire-retter til godt drikke, og kanskje en lavmælt samtale i peisestuen. Og slik går nå dagene…

Og konseptet fungerer. Store deler av neste sommersesong var utsolgt allerede før inneværende sommer. For Walaker Hotell er et sesonghotell, som vanligvis har holdt dørene åpne i fem av årets 12 måneder.

– I år satset vi på seks måneder, og det viste seg som en riktig beslutning, fortsetter Ole-Henrik.

– I de øvrige månedene bruker vi overskuddet på å gjøre hotellet enda bedre til neste sesong. Det er en stadig progresjon mot et mål av perfeksjon. 

Ansatte ambassadører og sosiale medier

Da SMAK var på besøk, gikk samtalene gjestene imellom stort sett på britisk og amerikansk. For amerikanerne er glad i Sogn og Fjordane, og er trofaste besøkende år etter år.

– Mange amerikanere og europeere finner veien hit, og det er vi glade for. Men nordmenn står for over halvparten av våre gjestedøgn.

Men hvorfor finner man vesle Solvorn og Walaker? Solvorn lå nok sentralt til i rutebåtenes tidsalder, men dagens bygd på litt over 200 innbyggere utgjør jo ikke akkurat verdens navle…

– Fornøyde gjester er den beste reklamen. Våre ansatte skal ha mye av æren for suksessen vi opplever. Gjestene føler at de blir sett og ivaretatt på en profesjonell, men likevel «hjemmekoselig» måte. Og slik sprer ryktene seg på TripAdvisor, Booking.com og sosiale medier.

– Hvis du som ansatt har gjort så godt inntrykk at du blir omtalt med navn på TripAdvisor, vanker det en flaske Dom Pérignon fra ledelsen. Vi kjøpte inn 30 flasker til årets sesong, og til nå har vi delt ut halvparten, avslutter Ole-Henrik Nitter Walaker.

ANNONSE