Hvordan kan man bruke kunstig intelligens i serveringsbransjen?

ASKO Servering arrangerte nylig en serveringsmesse på Oslofjord Convention Center. Ikke bare var det mange spennende leverandører til stede, men det ble også holdt et par kurs i løpet av dagen. Det ene kurset ble holdt av Jonas Werner Andersen, kategorisjef i NorgesGruppen, og omhandlet bruk av kunstig intelligens (KI) i serveringsbransjen.
Kunstig intelligens er ikke et nytt fenomen; man har prøvd å gjenskape menneskehjernen i over 50 år. KI har blitt et faktum, og det påvirker alle bransjer, inkludert serveringsbransjen. Det er imidlertid ikke noe man behøver å være redd for – det er nemlig et nyttig verktøy som kan bidra til tidsbesparelser og gjøre hverdagen enklere.
Hvordan utnytte KI som verktøy
Det finnes utallige KI-verktøy der ute, og det er langt ifra nødvendig å lære seg alle. Det kan imidlertid være fornuftig å finne noen få verktøy som er relevante for det serveringsstedet man driver. Et spørsmål man kan stille seg selv, er: Kan dette KI-verktøyet forenkle hverdagen? I så fall bør man vurdere å ta det i bruk.
Werner Andersen hadde forberedt 4 ulike caser for å vise hvordan man kan bruke KI i serveringsbransjen.
Case #1: Bruke KI til å gjøre kjedelige oppgaver
Enkelte oppgaver er kjedelige, men nødvendige. I den første casen hadde Werner Andersen brukt ChatGPT til å lage et dokument med de nyeste IK-Mat-reglene for kantinekjøkken. Deretter brukte han verktøyet til å lage en liste med disse reglene. Dette ble en liste som kan henges opp på kjøkkenet, slik at alle de de ansatte enkelt kan lese og følge reglene.
Ved å bruke KI på denne måten, kan man spare enorme mengder med tid. Denne tiden kan da brukes til arbeidsoppgaver man synes er mer interessante – slik som å lage mat.
Case #2: Lage matbilder
Det finnes flere KI-verktøy som kan lage bilder. For å kunne skape gode matbilder må man imidlertid ha kunnskap om det man ønsker å lage et bilde av. Dette innebærer at man som kokk kan få KI til å lage gode matbilder – nettopp fordi man vet hvordan god mat skal se ut, og man har kjennskap til fagterminologien som beskriver dette.
Case #3: Sette opp vaktlister
KI kan fint brukes til å sette opp vaktlister. Her kan man for eksempel legge inn informasjon om antall ansatte, at det skal være en rettferdig rullering, hva åpningstidene til serveringsstedet er og hvor mange som skal være på jobb på de ulike skiftene i løpet av dagen. Man kan også be om at KI-verktøyet skal forholde seg til norske arbeidsregler.
Ved å gjøre dette kan KI-verktøyet sette opp vaktlister som oppfyller serveringsstedets bemanningsbehov, sikrer rettferdig rullering blant de ansatte og overholder norske arbeidsregler. Plutselig trenger det ikke ta mer enn noen få minutter å sette opp en vaktliste.
Case #4: Få menyforslag
KI kan komme med forslag på oppskrifter basert på de ingrediensene man har tilgjengelig. Man kan laste opp et bilde av råvarene man har på lager, og be KI om å sette opp en oversikt basert på dette bildet. Deretter kan KI-verktøyet komme med forslag til hva man kan lage med disse ingrediensene.
Dette kan for eksempel være nyttig dersom man er et kantinekjøkken som står igjen med mye matrester. KI kan da komme med gode forslag til hvordan man kan bruke disse råvarene og dermed redusere matsvinn.
Meld deg på KI-kurs på KIT-akademiet!
Dersom man lærer seg å kombinere de ulike KI-verktøyene, vil man kunne få et konkurransefortrinn. Vi oppfordrer derfor til å delta på KI-kurs for å lære seg hvordan man kan benytte seg av disse verktøyene.
KI-kurset på ASKO Serveringsmessen var en liten smakebit på et lengre kurs som Werner Andersen skal holde på KIT-akademiet i Oslo 29. april. Les mer om kurset og meld deg på på kitakademiet.no.