Matskattambassadører på besøk i Norges Toscana
Tidligere denne uken deltok en rekke av ASKOs matskattambassadører på en opplevelsesrik tur til Hadeland, hvor de fikk dykke ned i håndverket bak noen av Norges mest unike råvarer.
Norge har et fantastisk naturmangfold som har gitt opphav til helt unike lokalmatprodukter. Disse produktene har fått navnet «Matskatter», og er norske produkter med unik kvalitet, en klar lokal identitet og en god historie. De er definisjonen på tradisjon, kvalitet og matglede. Ved å sette slike produkter på menyen, vil man ikke bare kunne servere matretter av usedvanlig høy kvalitet, men også ha en god historie å fortelle til gjestene. Matskattambassadørene i ASKO jobber for å formidle kunnskap om nettopp disse produktene.
Pølselaging og ysteribesøk
Mandag 21. oktober gikk turen først til ASK Spekehus, med omvisning i pølsemakeriet og en rundtur i produksjonen. Her lages det spekemat inspirert av italiensk håndverk. Deretter stod pølselagingskurs på ASK Gård på agendaen, og pølsene som ble laget der ble servert til middag senere på dagen.
Etter å ha lekt pølsemakere gikk turen til Øvre Kjekshus Gård, hvor man finner Thorbjørnrud ysteri. Her ble vi tatt imot av Olav Lie-Nilsen, som utviklet et lokalmatkonsept på Thorbjørnrud Hotell i årene mellom 2010 og 2020, før han solgte hotellet og flyttet lokalmatkonseptet hjem til gården.
En sen lunsj ble servert i Drengestua på gården. Den bestod blant annet av raclette laget på Rød Ku, deres egne ostepølser og to ulike typer speket kjøtt.
– Utviklingen går riktig vei
Under lunsjen delte vi bord med flere av ASKOs matskattambassadører, inkludert Margareth Tveit fra ASKO ROGALAND, Kari-Anne Nyengen og Tuva Merete Wespestad fra ASKO VEST og Linda Charlotte Solberg fra ASKO ØST. Sistnevnte er ASKOs nyeste matskattambassadør.
– Jeg gleder meg til å sette meg mer inn i de ulike produsentene og historiene deres, sier Linda når vi spør henne om den nye rollen som matskattambassadør. – Når man er på omvisning slik vi har vært i dag, så ser man jo hvor mye arbeid som ligger bak hvert eneste produkt. Det er også lettere å fortelle om og selge produkter når man har hørt historien personlig fra leverandørene.
– Å fokusere på Matskatter er et viktig tiltak. Det er mange serveringssteder som er veldig opptatt av norske og kortreise råvarer. Det har blitt et mye større fokus på det bare de siste årene, og vi opplever at det blir stadig mer interessant for kundene med norske Matskatter, sier Margareth. – For eksempel er det mange som bytter ut importerte oster, spekeskinker og lignende til norske produkter. Det er nok en del som tror at det er dyrere med de norske råvarene, men det er det ikke!
– Det er ingen tvil om at utviklingen går riktig vei. Det blir et stadig bredere utvalg av norske råvarer, noe også stadig flere oppdager, legger Tuva til.
– Det er utrolig nyttig med arrangementer som dette. Og man kan jo også ta med seg kunder på lignende opplegg, med omvisninger og en gjennomgang av ulike produkter, sier Kari-Anne. – Man blir jo ikke akkurat mindre stolt av produktene man selger etter å ha vært på besøk et sted som dette!
De norske Matskattene er godt markert i ASKO Serverings netthandel, med en fin oversikt over alle de ulike leverandørene og hva de selger. Hele utvalget av Matskatter finnes på askoservering.no.