Med nystalgi på menyen

+
Forbrukere har et ønske om å få kjente og kjære klassikere fra barndommen til å passe inn i deres nåværende dietter. Omelette norvégienne, også kjent som fransk isbombe, er et eksempel på dette.

Det er mye snakk om nye trender som er forventet å dukke opp i løpet av 2023. En av trendene som vil prege året, handler imidlertid ikke om nyheter i det hele tatt – snarere tvert imot. Forbrukere er mer nostalgiske enn noen gang før, og ekspertene forventer derfor at retro mat og drikke blir det «nye» store i 2023.

Gamle trender kommer gjerne tilbake med jevne mellomrom – dette ser vi blant annet på slengbuksene fra 80- og 90-tallet som igjen er trendy. Men det gjelder ikke bare på motefronten – det gjelder også for mat og drikke. Vi så dette tydelig under pandemien, hvor man søkte tilbake til barndomsfavoritter som ga komfort og trygghet. Denne nostalgitrenden vil ikke være noe mindre utpreget i 2023.

Vekker minner om enklere tider

Bransjen er preget av nye innovasjoner, ny teknologi og nye produkter. Det betyr likevel ikke at det ikke er plass til nostalgi på menyene. I et samfunn som er i rask utvikling, vil kjente og kjære smaker bringe glede til forbrukeren.

Mat og drikke har en stor påvirkningskraft på oss. Å spise er nemlig en multisensorisk opplevelse, og sanseopplevelser har kraften til å fremkalle gamle minner. Smaker som minner oss om barndommen, vil derfor kunne bringe tilbake barndomsfølelsen av å være trygg, bekymringsløs og godt ivaretatt. Det minner oss rett og slett om en enklere tid. Nostalgiske smaker kan derfor hjelpe oss gjennom utfordrende tider.

Nostalgi + innovasjon = sant

For serveringsbransjen ligger nøkkelen i å kombinere nostalgi med innovasjon. Ikke bare skal maten appellere til de voksne som husker de originale produktene, men de skal også introduseres for en ny generasjon av forbrukere – som gjerne er mer helsebevisste enn tidligere. Det gjelder å skape den ultimate blandingen av nostalgi med sunnere, renere og mer bærekraftige ingredienser, gjerne med helt spesifikke dietter i tankene.

Kokker kan bli svært kreative når de angriper nostalgi, og ved å gi nostalgiske klassikere en oppdatering og oppfriskning, vil rettene kunne få gjenklang med den moderne forbrukeren samtidig som de tar opp kjente minner. Dette gjør at disse rettene får en ny plass i 2023.

Moderne tolkninger av klassiske retter

Det å finne glede i mat er en viktig drivkraft for denne trenden. Forbrukere ønsker at maten skal gi en følelse av trygghet og komfort. Dette inkluderer moderne tolkninger av barndomsfavoritter, og tradisjonsretter med ny vri.

Skal vi tro ekspertene, vil alt retro og old school være en stor restauranttrend det kommende året. Vi vil også kunne se såkalte «mashups», hvor ulike klassiske retter kombineres med nye og spennende trender, gjerne med internasjonalt preg. Her er det kun fantasien som setter grenser.

Nostalgiske desserter i sunnere innpakning

På dessertfronten vil det også hentes inspirasjon fra ‘de gode, gamle dager’. Her vil man få en søt smak av nostalgi kombinert med fornyede klassikere. Også her vil det gjelde å kombinere gammelt og nytt på en måte som gjør at maten appellerer til et bredere publikum, gjerne ved at det benyttes litt sunnere ingredienser. Forbrukere har et ønske om å få kjente og kjære klassikere fra barndommen til å passe inn i deres nåværende dietter, samtidig som de får «tillatelse» til å kose seg litt ekstra.

En helt spesifikk dessert som trekkes frem i denne forbindelse, er omelette norvégienne – også kjent som baked Alaska, fransk isbombe og glace au four. Uansett hva du velger å kalle denne stekte iskaken, mener altså ekspertene at den vil prege 2023 – gjerne i en ny og oppdatert drakt.

Barndomssmaker i glasset?

I en verden fylt av usikkerheter, søker mennesker opplevelser som stimulerer nostalgi. I 2023 vil derfor forbrukere lete etter cocktailer som transporterer dem tilbake til enklere tider. Dette gjelder spesielt for millenniumsgenerasjonen.

Denne drivkraften fører til en økning i nostalgiske og klassiske cocktailvalg, som gjerne friskes opp med en ny vri – for eksempel ved å tilsette bitters, eller ved å legge til en overraskende og uventet ingrediens. Også drinker inspirert av barndomssmaker vil kunne dukke opp på menyer i løpet av året. Snakker vi cocktails med smak av Hubba bubba, bamsesaft og Kræsj Pink?

Kilder: thewickednoodle.com, health.usnews.com, smartbrief.com, bacardi limited, lionsdeal.com

ANNONSE