Amerikanerne går for nostalgia i 2022

Den amerikanske serveringsbransjen satser på nyskapende nostalgi i 2022, i kombinasjon med spreke asiatiske smaker – og fermentering attåt.

I krisetider søker vi mennesker trygghet; i det nære, kjære og kjente. Dette fenomenet vil prege amerikansk serveringsbransje i 2022, mener Michael Maxwell ved Blue Orbit Restaurant Consulting. Blue Orbit jobber blant annet med driftsanalyser og nye konsepter innenfor amerikansk serveringsbransje. Matretter man husker fra barndommen har begynt å dukke opp igjen på menyene; gjerne med en artig vri. Som for eksempel som å putte «nasjonalretten» Macn Cheese oppå en «grilled cheese sandwich», som kafékjeden Panera Bread har prøvd seg på. Dobbel nostalgi der altså.

Internasjonale opplevelser ved bordet

Behovet for å reise vil også melde seg, ifølge Blue orbit. Om ikke fysisk, så i hvert fall gastronomisk. Det franske kjøkken er jo en internasjonal legende, og har alltid hatt en påvirkning også på amerikanske mattradisjoner – da gjerne i en amerikanisert form, type «større og kraftigere». I 2022 vil amerikanske gjester ha hele franske opplevelser; ikke bare en smakstilsetting på en saus. Så trenden går mot mindre og flere retter, som både lukter og ser spennende ut, og som likevel er laget på lokale råvarer. Aller helst bør deler av måltidet tilberedes ved bordet.

Amerikanske gjester vil også ønske å reise til Sørøst-Asia matveien, og Blue Orbit tror på et oppsving for smakseksplosjoner fra det vietnamesiske, filippinske og kambodsjanske kjøkken pakket inn i stadig mer innovative former – men som likevel oppleves som autentiske.

Troen på Asia-fokus støttes av det Denver-baserte nettstedet 5280.com. Ifølge fagfolk nettstedet har snakket med, vil smakstilsetninger og –forsterkere som gurkemeie og japansk miso bli trendvare – gjerne i kombinasjon med at kumelk byttes ut med kokosnøttmelk.

Grønt fokus – nesten

Kjøttforbruket vil fortsette å gå nedover i amerikanske urbane sentra, tror trendfolket over dammen. Flere storbymennesker blir fleksitarianere, både av hensyn til egen helse, og et ønske om å bidra til et bedre klima gjennom bevisste menyvalg. Men husk at det går et skarpt skille mellom by og land. For totalt sett øker amerikansk kjøttforbruk. Amerikanere spiser i snitt 124 kilo kjøtt i året, skal vi tro nettstedet Sentinent Media. «Kampen» mellom grønne og blodrøde måltider følger til en viss grad de økende politiske skillelinjene. Fox New og det ytterste høyre beskylder nemlig president Biden for å ville tvinge gjennom en reduksjon i kjøttforbruket på hele 90 prosent, ifølge CNN.

Land mot by

Et annet uttrykk for samme politiske fenomen kan vi se i delstaten Oregon. Hovedstaden Portland har gjennom en årrekke blitt kåret til USAs kuleste by av trendbevisste hipstere. Samtidig oppleves nettopp denne «kule Portland-kulturen» som fremmed og «av-amerikaniserende» på mange Oregoninnbyggere utenfor metropolen. Faktisk ønsker flere fylker i Oregon å melde overgang til nabostaten Idaho nettopp av den grunn. Så vi må ta et forbehold om at trendene beskrevet i denne artikkelen antagelig er mest aktuelle i de større byene.

Fermentering og uteservering

Vi avslutter med noe helt annet. Fermentering er en eldgammel konserveringsmetode med uante muligheter, men med én tydelig ulempe: Tid. Takket være ny teknologi som for eksempel japanske OCOO, kan fermenteringen nå gjøres unna på timer. Nettstedet 5280.com mener at nettopp dette faktum vil merkes i mat-året som kommer.

Kilder: Blue Orbit Restaurant Consulting, 5280.com, Sentinent Media, CNN og The Seattle Times.

ANNONSE