Høstnostalgi i glasset

Bli med over dammen, for å sjekke trend. Denne gangen på den våte front. Bransjemagasinet Punch mener nostalgi vil prege amerikanernes høstlige barbesøk.

Våre amerikanske venner har opplevd pandemien ganske annerledes enn oss, og har blitt ditto mer lei av hele greia. Kanskje er det derfor at trendviterne peker på nostalgi som høstens emosjonelle overbygning i barmiljøene landet over. Selv om nostalgien gir seg vidt forskjellig uttrykk fra bar til bar.

Heisan... diskokule

Både New York City i øst og Los Angeles i vest opplever diskofeber. Eller i hvert fall noe som ligner. Tydelig DJ-bås, diskokuler og et dansegulv i hektiske farger. Ganske likt sytti- og åttitallets hektiske uteliv; et liv dagens gjester kun har sett på film. Det handler om fest, feiring og moro. Og drinkene må fungere like godt som dansefølge som barhåndtak. Som for eksempel en Fizz Italiano; basert på London dry gin, grapefrukt- og limejuice, sirup, hvit kirsebærlikør og en eggehvite. Toppet med en Sanbittèr, eller noe som ligner.

Dypdykk i baren

I USA dukket begrepet «Dive Bar» opp på slutten av 1800-tallet. En Dive Bar var kjent som «et høl»; ei billig bule med billig drikke. Og det var egentlig det. I moderne tid har Dive Bar blitt kult. Så kult at begrepet «New Dive» har dukket opp. Det er dyrt innredete vannhull, hvor innredningen skal se ut som og føles billig. Ville sikkert vært billigere å innrede faktisk billig, men det er mat for en annen artikkel. Uansett; på slike etablissement – som du finner både i Seattle, Boston og New York City – kan du fort få en C3 Apple Martini; bygget på epleinfusert vodka, fruktsider med kullsyre (ofte Martinelli’s), og litt eplelikør.

Bar i hotellsentrum

Allerede rundt årtusenskiftet begynte amerikanske bransjegründere å fokusere på hotellbarer. Hotellfokuset ble rettet mot å holde gjesten sirkulerende i hotellet så lenge som mulig. Som første til en kraftig oppgradering og «temafisering» av den ene hotellbaren etter den andre. Også her har det dukket opp en nostalgidrikk, nemlig Terra Firma, basert på japansk whisky, eplebrandy, Vermouth, litt Bénédictine, pluss en dash med Angostura.

Skål!

Kilde: Punch

ANNONSE