Facebook Pixel analytics tool

Det Norske Måltid: Nofima lanserer innovasjonspris

+
Administrerende direktør Øyvind Fylling-Jensen ønsket et enda tettere samarbeid med Det Norske Måltid, og bestemte seg derfor for en partneravtale som innbefatter en egen innovasjonspris.

Nofima blir hovedsamarbeidspartner med Det Norske Måltid og deler ut en innovasjonspris til en verdi av 100 000 kroner.

En egen jury skal plukke ut vinneren blant de 39 finalistene, som alle kan søke om å vinne prisen. Utdelingen skjer under finalen i Det Norske Måltid i Stavanger i januar.

Vil inspirere til nytenking og innovasjon

Med en egen innovasjonspris vil Nofima inspirere til enda mer nytenking og innovasjon i norsk matproduksjon. Forskerne har spisskompetanse på prosessering, emballering, produktutvikling, design og forbrukertrender.

Det er i ny kunnskap fra forbrukerdrevet innovasjon de store mulighetene ligger. For bedriftene kan dette ofte være vanskelige prosesser å drive, og på disse områdene kan Nofima bidra med arbeidsmåter, verktøy og metoder for å drive fram innovasjonsprosessene.

– Våre forskere jobber med innovasjoner hver eneste dag. Derfor er det med glede vi samarbeidet med Det Norske Måltid om en slik pris, sier forskningssjef Morten Sivertsvik som skal lede juryarbeidet.

Bistand fra ulike fagfelt

Innovasjonsprisen kan vinneren bruke til å heve egen kompetanse eller til videreutvikling av produkter eller konsepter. Vinneren av prisen kan få bistand fra Nofima innen ulike fagfelt, slik som gastronomi og produktutvikling, mikrobiologi og holdbarhet, prosessering og emballasjeteknologi, råvarer og råvareegenskaper, sensorikk eller forbrukerinnsikt og markedsføring. Nofima leder også to av de fem kompetansenettverkene for lokalmat i Norge.

Næringsutvikling

– Det Norske Måltid jobber for å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon. Et tett samarbeid med Nofima, som er et viktig kompetansehus for norsk matproduksjon, er derfor viktig og riktig, sier Kristin Austigard, eier og prosjektleder i Det Norske Måltid.

– Tilbakemelding og erfaring fra flere tidligere vinnere i Det Norske Måltid er at Nofima har vært, og er, en viktig leverandør av matfaglige tjenester, som har hjulpet dem i sin faglige utvikling. Vi i Det Norske Måltid har hatt gleden av å jobbe tett med Nofima i flere år, sier Austigard.

For å bli kandidat til Nofimas innovasjonspris må de 39 finalistene søke på bakgrunn av et ønske om å jobbe med forskere for å videreutvikle sine produkt.

Stort matforskningsinstitutt

I europeisk målestokk er Nofima et stort matforskningsinstitutt. Over 370 ansatte jobber ved de fem kontorstedene i Norge fra Tromsø i nord til Stavanger i sør.

Innovasjonen er drevet av at maten skal være sunn, smakfull og trygg å spise. FNs bærekraftsmål er også med i Nofimas strategi.

– Vi skal bidra til ny kunnskap og forskningsbaserte ideer tuftet på kommersielle muligheter. Gjennom vårt arbeid skal vi bidra til å skape nye produkter og nye arbeidsplasser. Det Norske Måltid har i flere år gjort en god jobb og vi føler tiden er moden for et enda nærmere samarbeid, sier Øyvind Fylling-Jensen, administrerende direktør i matforskningsinstituttet.

Nofima har i flere år hatt en tilknytning til Det Norske Måltid med forsker Einar Risvik som hoveddommer i landsfinalen.

Påmeldingsfristen til Det Norske Måltid 2018 er for øvrig 17. august.

Pressemelding