20 år med Fairtrade i Norge

+
Fairtrades 20-års jubileum i Norge ble markert med et stort arrangement for støttespillere og interesserte. Joh. Kaffe var selvfølgelig til stede og serverte smaksprøver på sin Fairtrademerkede kaffe. Her er det Key Account Manager Ole Wiggo Lian som tilbyr Farmers Coffee.

I år er det 20 år siden den første Fairtrade-merkede kaffen kom i salg her i Norge. Siden den gang har vi nordmenn til sammen drukket over 1 milliard kopper Fairtrade-merket kaffe. Dette har betydd en høyere og mer stabil inntekt for kaffebønder i land som Guatemala, Colombia og Etiopia.

Gjennom de Fairtrade-sertifiserte bondekooperativene har bøndene blitt profesjonelle handelsaktører og dyktige jordbrukere som produserer mer effektivt og tar hensyn til miljøet. Bøndene har investert Fairtrade-inntekter i helsetilbud, skoler, utdanning og pensjonssystemer. Alt dette utgjør en stor forskjell for den enkelte bondefamilie og potensielt for et helt samfunn i generasjoner.

Bærekraftige samfunn

I dag er det ikke bare kaffe som er Fairtrade-merket. Siden oppstarten i Norge for 20 år siden, har det blitt solgt over 175 millioner Fairtrade-merkede bananer, 140 millioner blomsterstilker og mye av produkter som te, sjokolade, sukker, juice og iskrem. Takket være norske merkevarer, innkjøpere, kommuner, og ikke minst forbrukere, har norsk handel vært med å bygge mer bærekraftige samfunn og systemer for mennesker og miljø. Over 80 % av norske forbrukere kjenner Fairtrade-merket, og stadig flere er opptatt av hvor varene de handler kommer fra og under hvilke forhold de er produsert.

Anstendig råvarebetaling

Et anstendig arbeidsliv og bærekraftig økonomisk vekst er forutsetninger for å få bukt med globale utfordringer som fattigdom, ulikhet, mangel på utdanning, migrasjon og effektene klimaendringene. En anstendig råvarebetaling er en nøkkelfaktor i denne sammenhengen. Småbønder i Afrika, Asia og Latin-Amerika er blant dem som rammes hardest av klimaendringene. Bedre og mer forutsigbar råvarebetaling er en forutsetning for at de skal kunne iverksette tiltak som gjør egen produksjon både mer robust og mer miljøvennlig.

Fairtrade-merkede produkter spiller en viktig rolle i den sammenheng. ASKO Servering har en rekke Fairtrade-produkter i sortimentet. Du finner dem i netthandelen!

ANNONSE