Fra utfordringer til suksess i Fjordgård

Høsten 2023 skjedde det en spennende utvikling i den lille bygda Fjordgård på Senja. Stedet er kanskje mest kjent for å være startpunktet for en rekke populære fjellturer, slik som Segla og Hesten, og det yrer derfor av turister året rundt – og døgnet rundt. Nettopp derfor valgte Pia Solveig Kristine Larsen å satse på en døgnåpen dagligvarebutikk.

– Da jeg tok over Segla Handel, ønsket jeg å gjøre noe nytt. Den tradisjonelle driften bar rett og slett ikke frukter, forteller Pia til SMAKmagasinet. – Vi var enten nødt til å legge ned eller prøve noe nytt, og da falt valget på denne løsningen. Etter at vi endret til en døgnåpen Snarkjøp, har omsetningen økt enormt, og 2024 var egentlig det første året hvor vi opplevde ordentlig overskudd. Så vi har absolutt truffet rett med valget vi har gjort!

Når det kommer til driften av butikken, har Pia god hjelp av Therese Enoksen.
– Det tok omtrent 2 år fra vi først begynte å snakke om å endre til døgnåpent, til vi faktisk gikk gjennom med det. Så vi planla det en god stund, sier Therese. – Vi hadde nok ikke overlevd om vi ikke hadde tatt det valget. Denne løsningen gir veldig mange muligheter, og jeg er utrolig glad for at vi turte å satse!

Turisme og lokal tilpasning

Da juni-utgaven av det britiske magasinet National Geographic Traveller kom ut i 2022, var det nettopp Segla som prydet forsiden. Dette gjorde underverker for turismen i Fjordgård, som plutselig ble et hett reisemål.
– Turisme er det primære kundegrunnlaget vårt. Vi har vel rundt 50 000 turister innom i løpet av en sesong. For å sette dette i perspektiv er det kun 143 fastboende her, sier Therese og smiler. – Vanligvis stopper sesongen veldig opp, men den siste tiden har vi egentlig opplevd at lavsesongene bare blir kortere og kortere, og at det er et jevnere besøk av turister. Vi er medlem av Visit Senja, og der jobbes det også aktivt med å øke turistsesongen. 

Nettopp fordi de har så mye turister innom, er de svært tilfreds med løsningen de har valgt.
– Siden vi er en del av Snarkjøp-konseptet, kan vi legge opp butikken slik vi vil. Det hadde nok ikke fungert med et helt standardutvalg av produkter. Ved å være en del av Snarkjøp kan vi ta inn de varene som kundene våre faktisk har lyst på og trenger, forklarer Pia. – Også får man jo mer følelsen av å være kjøpmann. Man må tilpasse butikken sin til det markedet man har der man er. Utvalget vi har i denne butikken hadde nok ikke fungert overalt, men vi har funnet frem til det som fungerer her. 

Gir bygda liv

Hos Visit Segla står Snarkjøp Fjordgård oppført med den offisielle adressen «Midt i hjertet av bygda». Men butikken er ikke bare bygdas hjerte; den er også en viktig del av det.
– Vi har hele veien hatt et ønske om å heve nivået på bygda, og det føler vi jo at vi har fått til, sier Therese. – Faktisk ble vi kåret til «Årets butikk» i 2024 i region Troms og Nordland nord, noe som er utrolig artig!

Butikken er altså høyt verdsatt, både blant turistene og de fastboende.
– Innerst i butikken har vi en kafékrok med blant annet sitteplasser, mikrobølgeovn og ladeplass til mobilen, som alle kan benytte seg av, sier Pia. – Kafékroken brukes også til strikkekafé og andre arrangementer som minikonserter og veldedigheter. Vi har en fast strikkeklubb her én gang i uka, og for mange av de eldre er det ukas høydepunkt!
– Å starte en døgnåpen Snarkjøp var helt riktig for både bygda og oss. Og det viser jo at dette konseptet er en mulighet for flere lignende bygder, tillegger Therese. – Men det skal jo også nevnes at vi har en stor fordel nettopp på grunn av turismen.

Teknologi og tillit

For å kunne ha en døgnåpen butikk er man selvsagt avhengig av selvbetjente løsninger og teknologi – noe som kanskje ikke alltid blir like godt tatt imot.
– Det var en del eldre i bygda som var skeptiske til å begynne med, fordi det var såpass fremmed for dem. Men det har vært overraskende lite problemer med det. Folk forstod raskt hvordan de kommer seg inn i butikken, skanner varene og betaler, sier Therese. – Vi er her jo også på dagtid, så dersom man ønsker å handle i butikken når det er betjening her, kan man komme hit da. Og når vi ikke er her fysisk, er vi likevel tilgjengelig for assistanse. Men folk trenger det veldig sjelden.
­– Det er Liberty Now som har systemet vi bruker, tillegger Pia. – Vi er veldig fornøyde med løsningen deres og samarbeidet vi har med dem.

Et spørsmål enkelte sikkert sitter igjen med, er hvordan det går når man må stole på at folk faktisk betaler for varene de tar med seg.
– Vi opplever veldig lite svinn! Folk flest er ærlige og redelige, sier Pia. – Og tilbakemeldingen fra mange turister er at de skulle ønske at dette konseptet hadde kunnet fungere i deres land også. Så vi er nok ganske heldige!

ANNONSE