Innovasjonsbakst på fremmarsj

Hvert år kastes det mer enn 450 000 tonn spiselig mat – bare i Norge. De største kildene til matsvinn er bakervarer (21 prosent), middagsrester (20 prosent) og frukt og grønnsaker (19 prosent). Dette syntes Ingrid Spord og Jan Steinar Sleen var for ille. De bestemte seg for å gjøre noe med dette, og startet gründerbedriften Mer Enn – som til tross for at de er små, allerede har klart å oppnå store ting.

Mer Enn ble stiftet i 2020 av Spord og Sleen.
– Jeg er tidligere fotballspiller og landslagsspiller, og har alltid vært opptatt av sunn og næringsrik mat for å kunne prestere på banen. Det var vel egentlig der det hele begynte, i et ønske om å utvikle sunnere produkter med grønnsaker, forteller Spord. – I tillegg fikk vi en oppvåkning da vi så «Matsjokket» på NRK, og fikk vite hvor mange tonn spiselige råvarer, blant annet gulrøtter, som blir kastet. Vi tenkte at det måtte jo gå an å bruke disse grønnsakene til noe. Dermed var konseptet med å tilsette gulrøtter i ulike produkter født.

Sunt, digg og bærekraftig

Det første produktet til Mer Enn var en pizzabunn med mer enn 40 prosent gulrøtter.
– Pizzabunnen ble lansert i dagligvare. Nå er imidlertid kundegruppen vår storhusholdningsmarkedet, og vi har fått et svært godt samarbeid med ASKO, sier Spord. – Vi har gått fra å være en lokal aktør til å bli nasjonal, takket være ASKO. Vi har også fått et mye større sortiment nå enn vi hadde tidligere, med ulike typer focaccia, pizzaboller, kanelknuter og gulrotkake. Helt nytt er en vaffelrøre som akkurat har kommet til salgs på askoservering.no.

Målet er enkelt: Å få inn så mye gulrøtter som mulig i produktene.
– Det viktigste er jo at gulrøttene hever nivået på produktene. De blir mer næringsrike, inneholder mindre sukker og kalorier, og får rett og slett bedre smak. De er sunnere, men smaker likevel sykt digg! Det er jo nøkkelen til å få det til. Det må smake godt, sier Spord. – Fokuset vårt per dags dato er på gulrøtter. Siden oppstart har vi reddet 200 tonn råvarer, og målet for 2025 er å kunne redde minst 80 tonn. Men det er jo også enorme muligheter for andre råvarer. Vi kunne jo reddet veldig mye mer enn det vi har gjort til nå, men det må jo også kunne selges på den andre siden. Derfor er vi avhengige av gode samarbeidspartnere, slik som ASKO.

Hele sortimentet til Mer Enn er tilgjengelig på askoservering.no.

Vafler for alle pengene!

Mer Enn fikk nylig en bestilling fra energigiganten Equinor på 7 tonn vaffelrøre årlig. Vaffelrøren inneholder 35 prosent gulrøtter, noe som betyr at denne bestillingen alene vil redde nesten 2,5 tonn med gulrøtter fra å bli matsvinn hvert eneste år.
– Vi har vært i dialog med Equinor en stund, og de har vist interesse for konseptene og produktene våre. Men vi jobber også med andre store kunder, slik som Strawberry, Studentsamskipnaden og Fjord1. Felles for disse er at de er mest frem i skoen, men det gjelder å også få med andre aktører, sier Spord. – Jeg tror vi kan være med og revolusjonere bakebransjen, og bidra til å komme med nye og innovative måter å lage produkter på.

Det neste på blokka er et prosjekt med Nofima.
– Fokuset er jo i utgangspunktet at produktene skal være bedre og sunnere når det kommer til næringsinnhold. Derfor skal vi nå inn i prosjekt med Nofima for å få bekreftet dette, sier Spord. – Vi er en liten bedrift med store og hårete mål. Jeg kommer jo fra toppidretten, så jeg er vant til å sette høye mål for meg selv, og den innstillingen har vi med oss inn i Mer Enn. Vi har store ambisjoner for i år og årene som kommer. Vi ønsker å bli en aktør man kan regne med i bransjen, som kommer med nyheter og innovative løsninger, og som skaper en ny kategori og en merkevare som er bedre for både oss og planeten.

ANNONSE