Svensk suksess med drop-in-bryllup

I 2024 opplevde hotell- og konferanseselskapet Stockholm Meeting Selection en betydelig økning i antall drop-in-bryllup på sine mange slott, med hele 262 par som valgte denne «enkle» og romantiske måten å gifte seg på. Dette er en betydelig økning fra tidligere år. Likevel håper selskapet å slå rekorden i 2025.

I november i fjor skrev SMAKmagasinet om svenske hoteller som tilbyr parterapi for å dempe amper stemning som kan oppstå mellom par på romantisk ferie. La oss nå anta at terapien virker. Da kan paret gifte seg på flekken, på det rette hotellet.

Drop-in-bryllup

Konseptet drop-in-bryllup på slott ble introdusert av Stockholm Meeting Selection under pandemien for å kunne tilby en enkel seremoni – i betydningen at slottet fikser alt – i overdådige omgivelser. Heldigvis er pandemien over, men populariteten har likevel holdt seg for denne typen bryllup. I 2024 ble det satt nye rekorder med 262 par som valgte drop-in-bryllup på Stockholm Meeting Selections slott. Bookingen har allerede lenge vært åpen for 2025, på forhåndsbestemte datoer – gjerne på offentlige fridager – hvor en borgerlig vigselforretter er til stede.

SoMe-vennlig

Drop-in-bryllupene har ikke bare blitt god forretning, men fungerer også som effektiv markedsføring. Bilder fra disse seremoniene deles flittig og skaper «buzz» på sosiale medier, og tiltrekker seg både par som ønsker en intim seremoni og de som planlegger større bryllupsfester.

Vekstpotensial i privatmarkedet

Selv om konferanser fortsatt er kjernevirksomhet for selskaper som Stockholm Meeting Selection, er det mange som ser et stort vekstpotensial i privatmarkedet. Vi snakker om ulike arrangementskonsepter, som temabaserte helger og kulturelle aktiviteter, for å tiltrekke seg et bredere publikum. For eksempel har Skytteholm på Ekerö lansert yoga- og treningshelger, mens Hesselby slott arrangerer musikkhelger med ulike temaer.

Også i Norge

Også i Norge har konseptet drop-in-bryllup dukket opp. Både Den norske kirke og Human-etisk forbund har tilsvarende «ekspress-tilbud», om enn ikke på slott …

Kilder: Besöksliv, Den norske kirke, Human-etisk forbund

ANNONSE