Kvalitet og autentisitet midt i stormens øye

I februar 2023 skulle SMAKmagasinet besøke Bryggejentene i Ersfjordbotn. Den vesle bygda har rundt 600 innbyggere, og ligger en halvtimes tid utenfor Tromsø. Besøket ble imidlertid avlyst da det blåste så kraftig at hele lagerbygget deres ble kastet på havet. I februar 2024 meldte stormen seg igjen, og denne gangen var det taket som forsvant til sjøs. Likevel er det bare smil og godt humør å finne hos Bryggejentene når vi endelig får besøkt dem nå i oktober.

– Det gikk jo bra begge gangene, og det var ingen som ble skadet, sier eier og daglig leder Trude Lorentzen om uværet. – Det er jo helt surrealistisk. Men det å klare å stå i det etter at noe sånt skjer, sier veldig mye om gjengen vi har her! Og det er ingen tvil om at vi har blitt et sterkere team på grunn av det.
– Vi hadde en stund med midlertidige løsninger, og det er jo aldri ideelt. For eksempel måtte pauserommet fungere som kjøkken en stund, sier kjøkkensjef Marlen Pedersen. – Men vi ansatte har blitt godt ivaretatt gjennom det hele. Og vi har fått det så utrolig fint! Det er jo det man må fokusere på.

En livsstilsbutikk for alle

For Bryggejentene har det aldri vært noen diskusjon om å flytte til et mer befolket område.
– Vi ønsker å holde oss her i Ersfjordbotn. Vi er veldig glade i både god mat og interiør, og det var en kombinasjon som ikke fantes i området fra før av. Vi mer enn bare en kafé, og kan vel defineres som en slags livsstilsbutikk, sier Trude. – På lørdager går det hovedsakelig i lunsj og kaker, men vi har også dager hvor vi selger mer interiør enn mat. Men vi merker jo variasjon på årstid også. Om sommeren går det for eksempel nesten bare i mat og drikke. 

Bryggejentene belager seg i stor grad på jungeltelegrafen når det kommer til markedsføring.
– Vi åpnet i 2010, og det var litt krevende de første fem årene. Vi er ikke så godt markert, så vi mister nok en del gjester på grunn av det, spesielt turister, forteller Trude. – Men det er slik vi ønsker at det skal være. Vi har opparbeidet oss en god kundebase, med mange stamgjester, og folk finner oss ofte gjennom Instagram og andre sosiale medier. På lørdager er vi nå oppe i 200 måltider kun til lunsj! Det var ikke noe vi så for oss da vi åpnet med kun fem bord.  

Hjemmelaget og autentisk

Turistsesongene i nord blir stadig lengre, og skuldersesongene smalere. Det er noe Bryggejentene også merker.
– Det er stadig flere turister innom, også utenfor høysesongene. Men vi ønsker jo primært å få besøk av de samme turistene som vi selv er når vi er i utlandet, altså de turistene som er på jakt etter de små kvalitetsstedene som de lokale bruker, sier Trude. – Vi ønsker ikke å bli en turistmagnet. Og det har jo nettopp å gjøre med at vi ønsker autentisitet. Vi er ute etter kvalitet, stemning, opplevelse og at det skal være ektefølt. 

Og det er nettopp denne filosofien de også har på kjøkkenet.
– Matfilosofien vår er «hjemmelaget»! Det skal være kvalitet, og det skal være lokale og ferske råvarer. For eksempel kommer lutefisken fra Trudes bror, sier Marlen. – All maten lages her. Vi kjøper råvarene, men alt av brød, boller, kaker, sauser og lignende lager vi på kjøkkenet. Vi streber også etter å bruke hele råvaren, og kaster så lite mat som mulig. For eksempel blir gammelt brød til krutonger.
– Vi har også enkelte ting på menyen som vi ikke kan ta bort, for da ville det blitt krise blant gjestene våre, sier Trude og humrer. – Vi prøver å gjøre noen endringer innimellom, slik at det blir litt variasjon. Men det er altså noen ting vi ikke kan røre, som for eksempel gulrotkaka. Når folk kommer hit helt fra Tyskland for å spise gulrotkaka de har hørt så mye om, så må vi jo levere!

Bryggejentene har blitt et slags lokalt landemerke, som er høyt elsket blant både lokalbefolkningen og tilreisende.
– Vi har turt å satse. I begynnelsen var det tøft, men vi har klart å stå i stormen. Bokstavelig talt! At det går så bra er jo på grunn av teamet vi har her, de gode leverandørene våre, familiene våre som støtter oss og de lokale som bruker oss flittig, avslutter Trude.

ANNONSE