Er svart kaffe kjedelig?

Svart kaffe har lenge vært den «korrekte» måten å drikke kaffe på, i alle fall når det er snakk om spesialkaffe. Å tilsette melk, sukker og andre tilsetningsstoffer har nesten blitt sett på som en «synd». Nå er dette imidlertid i endring, ettersom gen z – generasjonen som er født mellom 1997 og 2012 – rett og slett synes at svart kaffe er kjedelig.

Selv om mange fortsatt liker å drikke kaffen sin svart, blir det stadig flere som ønsker seg mer forseggjorte kaffedrikker. Her gjelder det altså for serveringssteder å tilpasse seg dersom man ønsker å imøtekomme en stadig større kundegruppe.

Søker kreativitet og spennende smaker

Så hva er det de yngre generasjonene foretrekker? Undersøkelser viser at de fortsatt ønsker å drikke kaffe, men at det ikke lenger skal være svart kaffe. De foretrekker kaffedrikker hvor kaffen ikke er stjernen i showet, men kun en (liten) komponent av drikken.

Gen z, og tidvis også millenniumsgenerasjonen, etterspør i stadig økende grad melkebaserte espressodrikker som er tilsatt ulike smaksatte siruper. Tanken er enkel: Hvorfor slå seg til ro med en enkel og «kjedelig» svart kaffe, når man heller kan drikke en mer spennende og eksotisk smaksbombe?

Dette gjenspeiler generasjonens forkjærlighet for nye og fargerike smaksopplevelser. Det er heller ikke nok at kaffedrikken har en kompleks smaksprofil; den skal også se visuelt slående ut, gjerne med bruk av ulike farger. Tenk «Instagram-vennlig». For å kunne appellere til yngre ganer, bør man altså ta høyde for disse preferansene.

ANNONSE