Inspirerende om korn og kornprodukter

26. september var det niende gang Møllerens Inspirasjonsdag ble arrangert i regi av Norgesmøllene, i år på Nasjonalmuseet. Programmet for dagen var preget av spennende foredrag, inspirerende foredragsholdere og – ikke minst – gode bakverk.

På årets inspirasjonsdag ble det sett nærmere på temaer som blant annet verdien av norsk matproduksjon, forbrukertrender og kunstig intelligens (KI). Kvelden ble avsluttet med middag, underholdning og utdeling av Møllerens Inspirasjonspris. 

Krig, KI og kornprodukter

Janne Haaland Matlary startet dagen med å snakke om geopolitisk risiko. Krig og konflikter gjør at verdenshandelen blir forstyrret, noe som blant annet fører til økte priser og forsinkede varer. Det blir altså stadig viktigere for Norge og Europa å være selvforsynt. Blant annet bør vi ha kornlagre i Norge igjen.

Ole Petter Nyhaug så på markeds- og forbrukertrender i Norge. Innsamlede data viser at det blant annet er svært viktig for nordmenn at matvarer er norske, spesielt når det kommer til norsk landbruk. Det er også viktig for folk at produsenter tar etisk ansvar og tenker på mer enn bare profitt. 

Julie Johansen fortalte om fremtidens matvaner og kornbaserte produkters rolle i norsk dagligvare. Når prisene stiger, har nordmenn færre varer i handlekurven og velger billigere produkter. Nordmenn flest tar bevisste valg rundt pris, og har aldri tidligere vært like opptatt av å gjøre en god deal. Hun fortalte også at mange yngre forbrukere tror at grove kornprodukter er usunne, til tross for at det er svært sunt og er noe som bør spises mer av. Her har altså bransjen en jobb å gjøre når det kommer til formidling.

De øvrige foredragsholderne var Øystein Dørum, direktør samfunnsøkonomi NHO; Arita Åkre, eier og daglig leder for Edel Sider; Elin Hauge, fremtidsforsker og ekspert på KI; Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i NorgesGruppen; Unn Grønnvold Nikolaisen, markedsdirektør i TINE og bryteren Stig-André Berge.

Inspirasjonspris til Pizzamani

Som en avslutning på kvelden ble Møllerens Inspirasjonspris delt ut. Dette er en hederspris som går til personer, organisasjoner eller selskaper som har fremstått som fremragende ambassadører i bruken av korn- og melbaserte produkter. Det var mange gode kandidater, men vinneren ble René Munthe Eik i Pizzamani.

Til grunn for juryens avgjørelse lå det at René Munthe Eik har klart å finne den vanskelige balansen mellom å både være til inspirasjon for profesjonelle utøvere i bransjen, og å være påvirker og inspirator for folk flest hjemme i de tusen hjem. Med innsats og entusiasme har han bidratt til at en allerede stor interesse for pizza i Norge har økt ytterligere. Nordmenn interesserer seg nå for bakersprosent og hydrering i deig, og kjøper Tipo 00 like naturlig som melk. Dette gjør også at bakeriene følger på med stadig nye pizzavarianter. Han viser samtidig en imponerende vilje til å dykke dypt inn i forståelsen av korn som råvare og mel som ingrediens. SMAKmagasinet gratulerer!

ANNONSE