Hund er målgruppe i nabolandet

Nesten 10 prosent av Sveriges innbyggere er hunder. Det gjør både hunder og deres eiere til stadig viktigere målgrupper for nabolandets reiselivsnæring.

I Sverige bor det nå over en million hunder – en firbent befolkning som forøvrig økte merkbart under siste pandemi. Den voksende bestanden gjør at stadig flere familier tar med hunden sin – eller hundene sine – på reiser og ferier. Dette har svensk reiselivsnæring tatt konsekvensen av. Som for eksempel på Häringe slott i Haninge, sør for Stockholm. Her kan hundene velge langs hele spekteret, fra budsjettovernatting til opphold i slottets suiter. Den hundevennlige holdningen har gjort slottet til en favoritt blant hundefamilier.

Å leve som en monark

Hvis ikke Häringe slott føles fint nok for Fido, kan man eventuelt sjekke ut et av den svenske kongefamiliens egne slott, nemlig Rosersbergs slott i Sigtuna nordvest for hovedstaden. Her fungerer slottets sidefløyer som slottshotell for både to- og firbente.

PS: Selv om Rosersbergs slott fremdeles er et kongelig slott, skal det godt gjøres å få et glimt av dagens kong Carl XVI Gustaf på stedet. Den siste kongen som aktivt brukte slottet var nemlig tipp-tipp-tippoldefaren Karl XIV Johan, i Norge kjent som Karl III Johan – siden han var konge for begge land.

Eller herregård?

Blir slott litt voldsomt for familie og lommebok, kan man eventuelt nedgradere til herregård. Som til for eksempel Knistad Herrgård utenfor Skövde. Her er hunder velkomne på alle rom. Eget hundeluftingsturkart følger med. Det koster heller ikke ekstra å ha med hund, noe som er vanlig andre steder.

– Hunden betraktes som et familiemedlem, og de fleste anser at hundens velvære er like viktig som for andre familiemedlemmer. Dette er et viktig utgangspunkt for å forstå denne målgruppen, sier forsker Jörgen Eksell til bransjenettstedet Besöksliv. Eksell er prosjektleder for et toårig studieprosjekt ved ærverdige Lunds universitet, der man skal se nærmere på fenomenet hund på hotell.

Stort potensial i Norge

Også i Norge anslår man at hundepopulasjonen nærmer seg millionen, til tross for at menneskepopulasjonen er halvparten av «grannlandets». Det betyr at hunder med familie prosentvis kan bli en dobbelt så viktig målgruppe for reiselivsnæringen her til lands i forhold til i nabolandet. Flere destinasjoner har allerede sett potensialet, som for eksempel Dalen hotel i Telemark, der hunden kan få egen hundeseng og vannskål – samt egen utgang direkte fra rommet, for å gjøre lufteturen enklere.

ANNONSE