Bli medlem av stamrestauranten

I flere år har amerikanske serveringssteder satset på abonnement og medlemskap for å styrke gjestelojalitet. Nå er trenden på full fart til Storbritannia, som igjen betyr at Norden snart står for tur… kanskje?

Det San Fransisco-baserte spisestedet Osito åpnet dørene i 2021, akkurat da en ny koronabølge sveipet over den amerikanske vestkysten. Et elendig utgangspunkt for restaurantpremiere, med andre ord. Hjernemyldring måtte til, som resulterte i innfasingen av et medlemsprogram for potensielle gjester – et program som ikke bare virket, men som fremdeles er i drift. For 500 dollar – som du betaler hvert kvartal – får du godskrevet mat og drikke for 525 dollar, prioritet ved reservasjoner, tilgang til spesialtilberedte retter, gode råd fra stedets vinekspert, pluss et par andre «perks».

Siden starten i 2021 har Osito også klart å oppnå Michelinstjerne-status, som igjen har gjort medlemskapsordningen mer eksklusiv.

Godt likt

Abonnements- og medlemskapsløsninger har nå blitt ganske vanlig i deler av den amerikanske serveringsbransjen. Og gjestene ser ut til å like ordningene. I en undersøkelse utført av analyseselskapet PYMNTS, svarte hele 44 prosent av de spurte at de bruker lojalitetsprogrammene fullservicerestauranter tilbyr. 38 prosent av de spurte bruker lojalitetsprogrammer på hurtigmatrestauranter.

Til Storbritannia

Det er Syrve – et britisk teknologiselskap som leverer løsninger til serveringsbransjen – som melder om medlemskapstrendens ankomst til de britiske øyer. Og det er ikke tilfeldig. For å bygge opp en medlemsbase, og for å kunne bruke den mest mulig effektivt, kreves smart teknologi – som også er mest mulig selvgående.

Hvorfor medlemskap?

Så hvorfor kan abonnement og medlemskap være smart i serveringsbransjen? Det handler selvsagt om lojalitet. Hvis man som gjest bruker et spisested ofte, vil man ønske å bli anerkjent som stamgjest – og gjerne bli gjort litt krus på. Det vil skape en følelse av eksklusivitet, som igjen – med stor sannsynlighet – vil gjøre at man bruker stamrestauranten sin enda oftere.

ANNONSE