Lær å lese gjestene!
– God gjestebehandling handler om å lese gjestene. Leser du dem riktig, kommer de tilbake – og kanskje blir de stamgjester!
– Forstår gjestene det du snakker om når du for eksempel presenterer vinmenyen? Vil gjestene «være i fred» ved bordet, eller ønsker de stadig oppfølging fra deg som servitør? Det er viktig å analysere gjestene fra de kommer inn døren til de er vel ute igjen, forteller Mathias Toresen, restaurantsjef ved Selskapslokaler Oslo Militære Samfund og kursholder på KIT-akademiet i Oslo 4. november. – Du må være litt skuespiller, og bli som bordet ditt. Du må se gjestenes behov, og helst møte dem før de tenker på å spørre.
– Dette er en liten del av det vi skal snakke om på KIT-kurset i november.
Servitørens «hemmelige» triks
KIT-kurset «Gjestebehandling, servitørteknikker og mersalg» er laget for alle som jobber som servitører, og som vil bli enda litt bedre i faget. Etter kurset vil du ha en bedre forståelse av:
- Menypresentasjon
- Bestilling
- Samarbeid med kjøkken
- Borddekking
- Servering
- Bæreteknikk og ryddeteknikk
- Dekantering av vin
- Sablering av champagne
- Mersalg
- Skjenkekontroller
– Det er mye tid å hente ved å utføre oppgaver på smartest mulig måte. Små «bransjetriks» kan for eksempel effektivisere både rydding og borddekking. Dette gir deg igjen mer tid til gjestepleie – som for eksempel mersalg, påpeker Mathias.
Kyndig veiledning
Kurslærer Mathias Toresen er ikke bare restaurantsjef ved et av hovedstadens mest spektakulære etablissementer; han har også vunnet gull i både norske og nordiske servitørmesterskap, i tillegg til å ha mottatt «Medal of Excellence» fra WorldSkills i Brasil i 2015.
I tillegg er Mathias forfatter, både av «Det perfekte selskap - den store vertskapshåndboken» og som bidragsyter til læreboken «Kokk- og servitørfag vg2». Han har i flere år også vært hoveddommer for servitørene under ASKO Servering Norgescup.
PS: Som forberedelse til kurset kan du jo se Mathias i aksjon på YouTube …