ByBowling: En perfekt harmoni av retro og moderne
Bak en nøytral dør og ned en mørk trapp i Tromsø sentrum finner vi ByBowling. Da SMAKmagasinet åpnet døra i kjelleren og gikk inn i selve lokalet, fikk vi en skikkelig wow-opplevelse som stod i kontrast med førsteinntrykket. ByBowling er nemlig mye mer enn bare en sliten bowlinghall, slik man finner i mange norske byer; det er et stilig og gjennomført spillkonsept.
– Vi overtok lokalene i september 2020, og fokuset vårt fra dag én har vært å endre konseptet fra å tilby «bowling med litt drikke» til å være «en bar med spill», sier daglig leder Øystein Dahle til SMAKmagasinet. – Derfor har vi utviklet barmenyen og fått inn spill som shuffleboard, dart og biljard. I tillegg har vi oppdatert bowlingsystemet til det mest moderne som finnes. Ikke bare gjør det at kundene får en bedre spillopplevelse, men de ansatte kan også fokusere på baren og kundeservicen i stedet for å måtte bruke tid på å fikse bowlingbanene.
Utvikling av et nytt konsept
Dahle har lagt inn mye ressurser på å få ByBowling slik han ønsker.
– Da vi tok over den eksisterende driften, hadde vi en strategi og et konseptdokument klart for hva vi ville gjøre med stedet. Vi ønsket blant annet å ha flere bein å stå på, siden vi ikke har mer enn seks bowlingbaner. Derfor skaffet vi flere spill, utviklet drikkemenyen og fikk en ordentlig bar, forklarer Dahle. – Pandemien gjorde at vi måtte holde stengt, så da utnyttet vi det som en mulighet til å fornye oss.
– Hvordan var det å ta over et utelivskonsept midt i en pandemi?
– Det var ikke den enkleste starten, det skal jeg ærlig innrømme. Men vi prøvde å holde motet oppe, og det ga uttelling, sier Dahle. – Etter pandemien har vi hatt godt med besøk, og det har holdt seg på et stabilt nivå. Vi har et bredt spekter av gjester, og ønsker at alle skal kunne komme hit og ha det gøy! For eksempel har vi mye besøk av bedriftsmarkedet, for vi er et godt alternativ for bedrifter som ønsker å gjøre noe sosialt, men som vil gjøre noe annet enn å bare spise middag.
En velutviklet drikkemeny
På menyen finner vi hovedsakelig drikkevarer, men det betyr ikke at de har et snevert utvalg likevel.
– Av mat selger vi kun pizza akkurat nå, men vi har en ambisjon om å få et bedre mattilbud etter hvert. På drikkefronten har vi derimot et stort utvalg, sier Dahle. – Vi har ti linjer med øl, og har mer enn bare «vanlig» øl på tapp. I tillegg har vi en rekke øltyper på flaske. Det har vært viktig for oss å servere mikrobryggeriøl fra starten, for vi opplever at folk synes det er gøy å prøve nye øltyper når de er ute. Hos oss finner de mye å velge mellom.
Det serveres imidlertid mye mer enn bare øl.
– Vi har «alt» av sprit, og en stor cocktailmeny. Fokuset vårt ligger på å lage gode cocktails med ingredienser av høy kvalitet, både med og uten alkohol. Siden Moscow Mule var veldig populært for et par år siden, har vi også laget en egen «Mule»-meny, hvor vi gjør det litt ekstra stas med blant annet paraply i drinkene, sier Dahle og smiler. – Vi har noe vin også, men det går mest i øl og cocktails. Det passer på en måte bedre med spillene og konseptet. Men vi har likevel planer om å få vin på tapp etter hvert!
Retro, glam eller disco? Valget er ditt!
Når det kommer til dekoren, har Dahle hentet inspirasjon fra retro Americana fra 80-tallet, med innslag av neonlys, leopardtapet og portretter av jungeldyr i penklær. Likevel har Dahle klart å skape et lokale som ikke fremstår som tacky, men som er moderne og ikke minst utrolig kult. Det hele sys sammen med musikken som spiller over høyttaleranlegget, for der får vi servert gamle helter som Elton John, R.E.M. og Bruce Springsteen.
– Hele konseptet er rett og slett en blanding av alt jeg liker, sier Dahle. – Og det er tydelig at gjestene våre også liker det, for vi har fått svært positive tilbakemeldinger siden vi tok over!
Lokalet er delt inn i ulike soner, slik som bar, bowling, dart og shuffleboard, og alle har fått hvert sitt unike wow-element. Likevel har Dahle klart å skape et lokale som gir en helhetlig opplevelse. Selv om alle sonene er utrolig kule, syntes vi at den aller stiligste sonen var toalettene.
– Jeg må jo nesten vise dere hvordan toalettene ser ut, for alle elsker dem, sier Dahle og ler. Han tar oss med inn på det stiligste badet vi noen gang har sett, og viser hvordan de tre båsene har ulike temaer med tilhørende dekor. – Vi har retro, med 80-tallsfliser i alle regnbuens farger; glam, med metalliske fliser og et lys som endrer seg når man låser døra; og disco, med en «party button» som slår på en egen discokule i taket. På herretoalettet er det ene pissoaret formet som en munn med knallrøde lepper, som en hommage til Rolling Stones. Å gå på do her er altså en opplevelse i seg selv!
Fra ByBowling til …?
Dahle har store planer for ByBowling i tiden fremover.
– Vi streber alltid etter å være best på det vi gjør, og har derfor 2–3 prosjekter planlagt for det kommende året. Det skal også gjøre at vi klarer å skille oss ut fra andre, lignende konsepter, og skal gi oss en merkevare som vi potensielt kan ta videre til nye plasser, sier Dahle. – Vi stopper ikke å investere bare fordi vi har nådd et bra nivå. Vi skal alltid fornye oss og jobbe for å bli enda bedre enn vi allerede er.
Noe av det viktigste som står på agendaen for året, er å endre navn.
– Det nye navnet vil ta utgangspunkt i lokalet og konseptet vi har utviklet, slik at det blir mer helhetlig. Navnet er på en måte den siste brikken som mangler. Og når navneendringen er gjennomført, kan vi kombinere det med en mer målrettet markedsføring, sier Dahle og smiler, uten å røpe hva det nye navnet skal være. Vi, som resten av SMAKmagasinets lesere, har ikke noe annet valg enn å måtte smøre oss med tålmodighet og vente. Vi har imidlertid store forventninger, for hvis det nye navnet er halvparten så kult som selve lokalet, kommer det til å bli en suksess!
–––––
Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.