Noen hotte produkter og trender i 2022

Det er ingen tvil om at pandemien har påvirket matvanene våre – på ulike måter. Mens noen har spist mer «comfort food», og har gått tilbake til kjente og kjære matretter, har andre ønsket å utforske nye smaksopplevelser.

Mange har eksperimentert med mat man gjerne spiser på utenlandsreiser, siden vi ikke fysisk kan reise. Dette har resultert i et økt fokus på eksotiske og spennende ingredienser, og flere har blant annet begynt å eksperimentere med eksotiske pepperfrukter som byr på mye spennende.

Samtidig ser vi en fornyet interesse for tradisjonsmaten. Mange har hatt god tid til å eksperimentere på kjøkkenet de siste to årene. Det har enkelt sagt vært mer rom for å lage «slow food», og flere har oppdaget hvor godt det kan være med mat som krever litt ekstra i form av lengre tilberedningstid. Dette kan kanskje også gi en bedre forståelse for den jobben kokkene gjør på kjøkkenet.

Hvilke produkter og ingredienser kan vi så forvente å se mer av i 2022? Vi har sett litt nærmere på noen av de trendene som rører seg akkurat nå og hvordan disse tolkes av ulike aktører.

Chilipepper

Selv om sterk mat alltid har vært populært i enkelte deler av verden, inntar det nå også resten av verden. Og siden hovedingrediensen i sterk mat er chilipepper, har denne frukten (ja, chili er faktisk er frukt!) blitt mer populær de siste årene. Også produkter som Sriracha og Sambal Oelek har fått en økt popularitet.

Det finnes over 200 ulike chiliarter, som alle har en særegen smaksprofil og styrke. Å bruke chilipepper i matlaging vil derfor gi mange muligheter, avhengig av hvilken type man går for. Chiliens mange muligheter har så vidt begynt å utforskes, og forbrukere har i større grad oppdaget at frukten ikke bare gjør matretter sterke, men også tilfører mye – og god – smak. Dette er altså en ingrediens som aldri vil bli kjedelig å eksperimentere med.

PS! Visste du at chili reduserer risikoen for blodpropp og hjertestans? Dette er altså enda en grunn til å inkludere chili i kostholdet sitt.

Krydder og nyttevekster

På samme måte som med chilipepper, kan ulike kryddere tilføre svært mye til en matrett. Stadig flere utforsker derfor krydderhyllene for å prøve å finne noe som kan tilføre nye og spennende smaker til kjøkkenet. Det gir også en større åpenhet for å prøve noen av de mange nyttevekstene som omgir oss. Dette er en utrolig spennende nisje innenfor gastronomien, og den får stadig mer oppmerksomhet. Eksempelvis er det i løpet av de siste årene blitt stadig flere som lever av å sanke og høste det naturen har å tilby for salg til serveringsbransjen. De som driver med dette, formidler også viktig kunnskap og innsikt til kokkestanden som på sin side er viktig for å videreutvikle bruken av nyttevekstene. Ta for eksempel skvallerkål – helt ok å bruke i en salat, men kombinerer du den med agurk, får du en helt annen smaksopplevelse.

Én ting er at strandkål, ramsløk, friske granskudd, spissbønneblomster og andre nyttevekster er uutnyttede ressurser. Vel så viktig er at nyttevekstene kan bidra til fantastisk fine smaksopplevelser og spennende nyvinninger på menyen.

Sopp i vinden

Soppen er en svært allsidig ingrediens som kommer i mange varianter med ulike smaksprofiler. Mange har sansen for sopp som tilbehør til vilt og ulike typer kjøttretter. Ikke sjelden brukes sopp også som kjøtterstatter, både fordi den har lignende smak og tekstur som kjøtt. Det er derfor ikke overraskende at soppens popularitet øker når stadig flere ønsker å spise plantebasert.

Man har også de siste årene sett nye og uventede bruksområder for soppen – for eksempel som sopp-pulver man kan tilsette i drikke. Det er også snakk om at fibrene i sopp skal kunne brukes i gjenvinnbar emballasje. Denne fantastiske ingrediensen vil vi altså med stor sannsynlighet se mer til i 2022.

Potetmelken kommer

Kan potetmelk bli enda et populært vegansk alternativ til kumelk? Det sies at poteten kan brukes til «alt», og nå har den også blitt brukt til å lage plantebasert melk. Potetmelk har en god og kremet smaksprofil, og kan brukes på samme måte som havremelk, mandelmelk, kokosmelk og andre veganske melkealternativer.

Potetmelk er i tillegg sunt – både for kroppen og kloden. Det inneholder lite karbohydrater og fett, og har et lavere klimaavtrykk enn mange andre alternativer. Det er derfor stor sannsynlighet for at populariteten til potetmelk, sammen med plantebasert melk generelt, kommer til å øke i 2022.

Mer alkoholfritt

En sterk trend gjennom flere år er økningen i salget av alkoholfritt. Ikke bare selges det stadig mer alkoholfritt øl, men flere forbrukere, spesielt innenfor det vi kan kalle unge voksne – eller millenniumsgenerasjonen – ønsker å velge alkoholfritt. Ikke i enhver sammenheng, men mange er opptatt av å begrense inntaket av alkohol både av helsemessige årsaker og rett og slett fordi det ikke alltid passer å drikke alkohol. Samtidig ønsker man en større bredde i utvalget av alkoholfritt. Det holder ikke lenger å tilby brus og vann til de som ikke ønsker alkohol. Derfor er blant annet etterspørselen etter gode mocktails sterkt økende. (Les mer om mocktails på side 30.).

En nødvendig automatisering

En trend vi har sett gjennom flere år, og som klart er forsterket under pandemien, er behovet for en økende automatisering på kjøkkenet. Det intelligente kjøkken er på full fart inn i norske serveringsbedrifter.

Én ting er at underdekningen på dyktige fagfolk i serveringsnæringen var stort allerede før pandemien. Når mange med kjøkkenfaglig bakgrunn i tillegg har funnet muligheter i andre bransjer, skaper det et ytterligere behov for å effektivisere arbeidsoppgavene for dem som er igjen. I tillegg bidrar økte energipriser til tvinge frem løsninger som gir bedre utnyttelse av investeringene i utstyr – for eksempel i form av produksjon gjennom hele døgnet, noe som gjør det mulig å oppnå de laveste energiprisene.

Mer plantebasert

Selvsagt må vi også nevne de plantebaserte produktene som får stadig mer innpass i serveringsnæringen. Ikke bare handler det om bærekraft, men også at utviklingen innenfor denne kategorien har vært rivende de siste par årene. Det har også gitt seg utslag i selve smaksopplevelsen, noe produkter som NATURLI’-serien fra Orkla og Beyond Meat er gode eksempler på. Derfor spår vi at enda flere plantebaserte produkter vil bli å finne på norske serveringssteder i løpet av dette året.