Høy innovasjonstakt gir gode kundeopplevelser

– Vårt fremste mål er at våre kunder skal ha suksess! Det ønsker vi å bidra til gjennom en høy innovasjonstakt som tilfører markedet gode bestselgere, forteller Sabine Kausch, som er internasjonal salgssjef i Salomon Foodworld.

Dette selskapet har gjort seg bemerket gjennom lanseringen av mange populære kvalitetsprodukter spesielt tilpasset serveringsnæringen.

Tilgjengelig gjennom Haugen-Gruppen

Flere av produktene er tilgjengelig i det norske markedet gjennom Haugen-Gruppen AS, som bl.a. leverer Mozzarellasticks, Pretzel-brød, de kjempegode Steambun hamburgerbrødene og ikke minst Salomon Foodworld ølmarinerte løkringer. Sistnevnte er en stor suksess i det norske markedet, og Norge er den nest største avtakeren for dette produktet pr. capita i Europa!

Selskapet har en meget bred produktportefølje, ikke minst innenfor burgerkategorien, og leverer flere ulike typer. Daglig produseres det 1 million burgere i ulike varianter!

En av disse, vegetar-burgeren, er nå tilgjengelig gjennom ASKO. SMAKmagasinet besøkte produksjonsanlegget i Frankfurt for å høre mer om dette produktet, og den filosofien som ligger til grunn for Salomon Foodworlds store suksess i serveringsmarkedet.

Vegetarisk schnitzel fra Salomon Foodworld er for øvrig på kampanje hos ASKO Servering i september.

Unik trendspotting

– Vi har 35 års erfaring med å produsere kvalitetsprodukter til serveringsbransjen. Våre produkter er bygget opp rundt tre hovedområder; Fingermat, Burger & Wraps og det vi kaller Schnitzel med mer. Vi har en av Europas største porteføljer av produkter for serveringsmarkedet, og har som mål at man hos oss skal finne en miks av produkter som passer inn på menyen og som kompletterer hverandre, forteller Sabine.

– Innovasjon er svært viktig for oss, ikke minst for å fange opp trender og  forventninger fra markedet. Derfor har vi et eget trendspotting-system som hjelper oss med dette. Enkelt sagt dreier dette seg om å være tett på kundene innenfor de ulike nisjene i markedet, observere endringene som skjer og møte dette med målrettet produktutvikling, supplerer Sebastian Lustig, som også arbeider med salg og eksport i Salomon Foodworld.

Spennende vegetarburger

– Haugen-Gruppen har hatt et tett og godt samarbeid med Salomon Foodworld i mange år. Dette er en kvalitetsleverandør som alltid har mye spennende på gang, fremhever Corporate Chef / Manager business development i Haugen-Gruppen, Mats Johansson.

– Gode kvalitetssikringssystemer sammen med evnen til å utvikle produkter tilpasset ulike typer serveringskonsepter, gjør selskapet til en spennende samarbeidspartner. Vi har da også veldig mange faste kunder på produktene fra Salomon Foodworld.

– Nå er vi spente på markedets respons på vegetar-burgeren. Den grillede vegetarburgeren fra Salomon er den første i Norge laget på hveteprotein og uten tilsatt soya. Vegetarburgeren er for-grillet og er visuelt attraktiv. I tillegg har den god smak og fin konsistens, forteller Mats.

– Den er med andre ord et godt valg for de spisesteder som ønsker å utvide burgermenyen med et smakfullt vegetaralternativ.

Totalinntrykk

– Vi er en betydelig burgerprodusent, og vi leverer også en rekke ulike burgerbrød. Det mener vi er viktig for å skape en best mulig totalopplevelse for kundene. Visuelt er jo 70 prosent av burgeropplevelsen brødet som burgeren serveres i, fremhever Sebastian.

– Da er det viktig at vi også kan tilby brød som matcher kvaliteten på burgervariantene våre.

Den gode menyen

– Serveringsmarkedet er opptatt av kvalitet, og det er avgjørende å finne rett kvalitet i henhold til konsept og egenart, fremhever Sabine.

– Avgjørende i den sammenheng er å ha en meny som er sammensatt med tanke på de gjestene man har. Her kan det være mye å hente! På dette området ønsker vi å være en god samarbeidspartner for kundene våre. I den forbindelse har vi utviklet et eget system, Culinary Code, som kan være nyttig for å finne frem til menyer som er spesielt tilpasset det kundegrunnlaget man har.

En annen viktig suksessfaktor for de fleste serveringssteder er å ha noe spesielt på menyen. Det å skille seg ut på en positiv måte og gi gjestene noe de ikke finne andre steder, betyr mer og mer. Konkurransen er hard, det gjelder å friste med noe spesielt. Da er det viktig å ha en riktig produktmiks og kommunisere dette på en gjennomtenkt måte.

Jeg tror mange kan ha nytte av vårt Culinary Code-system i den sammenheng. Haugen-Gruppen kan bidra med innspill og råd både om dette og om våre produkter, avslutter Sabine Kausch.

ANNONSE