Har du alt du trenger til baren?

+
Three Cents er en serie naturlige produkter uten konserveringsmidler og kunstige fargetilsetninger. De er heller ikke tilsatt søtningsmidler eller smaksforsterkere.

Barkonsult og ASKO Servering har utvalget! Det var en liten spillstopp som denne som startet det hele, forteller daglig leder Martin Mikkelsen i Barkonsult AS, og viser frem et litt unnselig, men viktig redskap for enhver bar.

I dag, 35 år senere, driver selskapet virksomhet i Sverige, Danmark, Spania og Norge, og tilbyr flere tusen artikler spesielt beregnet på bar-markedet.

Barkonsult har innledet et tett samarbeid med ASKO Servering, som satser mye på å ha et godt og riktig utvalg for bar-segmentet. Dette er en viktig del av serveringsmarkedet, og etterspørselen etter gode spesialprodukter innenfor dette området øker jevnt.

Fra hele verden

– Barkonsult utvikler, importerer og markedsfører barprodukter fra hele verden. Vi har i praksis alt du trenger for å drive en bar, fremhever Mikkelsen.

– Dette utvalget spenner fra glass i alle mulige fasonger til shaker, sugerør, måleglass, siler og ulike typer sirupsmaker – bl.a. Monin. Dette er en verdensledende produsent av drinkmikser med en utrolig bredde av smaker. Vi lagerfører i dag rundt 100 ulike Monin-varianter. Det gir deg mulighet til å lage nær sagt alle drinker du måtte ønske. Monin er forøvrig også en kjempegod tilsetning i milkshake. Vi ser et økende salg av dette produktet til steder som satser på milkshake, bl.a. innenfor convenience-markedet.

Three Cents

– Et annet spennende merke vi har stor suksess med, er Three Cents. Dette er forøvrig utviklet av bartendere for bartendere. Utgangspunktet var at man ønsket å utvikle en enda friskere smaksopplevelse som passet perfekt til cocktails. Dette er naturlige produkter uten konserveringsmidler og kunstige fargetilsetninger. De er heller ikke tilsatt søtningsmidler eller smaksforsterkere. De har imidlertid et meget høyt innhold av kullsyre. Det gir en fantastisk fin og frisk smaksopplevelse, sier Mikkelsen som oppfordrer til å prøve denne serien på bar-menyen.

Stadig nye trender

– Det skjer alltid noe nytt på bar-fronten. Nye trender skaper også nye behov. Bare ta tonic. For noen år tilbake var tonic noe som i utgangspunktet var laget for å passe til London Dry Gin. Etter hvert som det har kommet til så mange nye gin-typer, har også behovet for nye tonic-varianter økt. Det reflekteres også i utvalget som vi tilbyr.

Oppvask-løsninger

Av smaker som er i vinden akkurat nå, er grapefrukt og Bergamott. Spritz-varianter er også populært, og innebærer mye mer enn bare Aperol Spritz.

3-steps drinks

– Vi ser at bransjen har hatt en fin vekst de siste årene. Stadig flere gjester unner seg en cocktail eller en annen form for aperitiff. En god bartender ordner det meste, men det kan også være en god idé å satse på en «waiters menu». Den må ikke være for komplisert! Løs det med å ha et utvalg enkle 3-steps drinker som det er enkelt å mikse. Det kan bidra til å gi et godt mersalg, mener Mikkelsen.

Oppsett av bar-meny

Hva skal så en god bar-meny innholde? Det vil selvfølgelig variere fra sted til sted, og det påvirkes også av plassen man har til rådighet.

– En riktig sammensatt bar-meny gir mange muligheter. For å finne frem til hva som fungerer, er det fornuftig å ta utgangspunkt i det kundegrunnlaget man har. Det vil også være lurt å få med varianter og smaker som speiler noen tidsaktuelle trender. Dette er noe vi gjerne bistår våre kunder med, sier Martin Mikkelsen.

ANNONSE