Solospising skaper behov for fellesskap

+
Det er helst i helgene at vi har tid til å samles rundt bordet.

Fellesskapet og lengselen etter å være sammen, såkalt «togetherness», er en voksende trend. Dette innebærer at vi ønsker å gjøre noe ekstra ut av måltidene vi har sammen. Måltidet har samlet mennesker til alle tider, så behovet er i og for seg ikke nytt.

Food-supply.dk skrev om denne trenden i fjor, og den er nok ikke mindre aktuell i år. Lengselen etter fellesskapet kan bli betraktet som en mottrend til såkalt solospising, en annen tendens vi tidligere har omtalt i SMAKmagasinet.

Social Dining som konsept

Også i Norge finnes det restauranter med «Social Dining» som konsept. Restauranten «Ett Bord» i Oslo er en restaurant bestående av, slik navnet tilsier, ett felles langbord for alle gjestene. Restauranter som har menyer med deleretter, er et annet utslag av den sosiale trenden.

Effektiv solospising

På den andre siden har vi altså solospising. Denne trenden har blant annet vokst frem som et resultat av at vi har fått flere enslige husholdninger. Samtidig er hverdagen travel for de fleste, noe som skaper et behov for effektivitet – inkludert enkle og kjappe måltider. I andre land har vi sett eksempler på rendyrkede solorestauranter, for eksempel i Japan og Korea. 

Spiser alene i en bås

Ichiran Ramen er en japansk restaurantkjede der gjestene kan sitte alene og spise uforstyrret i hver sin lille bås. Maten blir servert gjennom en luke i båsen, så det menneskelige samhandlingen begrenses til et minimum. Kjeden skriver at dette lar deg fokusere fullt og helt på smakene i ramen-bollen.

En typisk bås på en Ichiran Ramen-restaurant. Foto: Skjermdump fra Instagram.

Grunnleggende kulturell endring

– Vi har ikke hatt kultur for rene singlekonsepter i bransjen her i Norge. Men det vi ser er en grunnleggende kulturell endring. Det er større aksept enn tidligere for å gå alene ut på restaurant. Man blir ikke lenger «uglesett» om man kommer uten følge. Og på sikt vil vi nok se at serveringsstedene vil tilpasse seg til denne voksende kundegruppen, sa Ole Petter Nyhaug til SMAKmagasinet i fjor.

Helgekos rundt bordet

Det er helst i helgene at vi har tid til å samles rundt bordet. Google har visstnok registrert denne tendensen, og kan vise til at vi begynner å planlegge «wetime» og «weekend extravaganza» både hjemme, på restaurant og ute i naturen eller andre steder der man kan skape en felles opplevelse. Det er uansett maten som står i sentrum for opplevelsen.