KBS-bransjen inn i samarbeid for bedre kosthold

+
F.v. retaildirektør i ST1, Anita Sørlundsengen; Director Marketing & Communication i Circle K, Kjetil Foyn; markedsdirektør i Circle K Ann Helen Våge; adm.dir. i NorgesGruppen Servicehandel, Marianne Ødegaard Ribe og direktør for Virke KBS, Torstein Schroeder.

Over en halv million nordmenn handler pølser, hamburger og lignende på farten minst en gang i måneden. Nå blir også serveringsbransjen med i samarbeidet for sunn mat mellom næringslivet og myndighetene. 7. juni signerte KBS-bransjen bransjeavtalen for et bedre kosthold.

– Små endringer kan ha stor effekt på nordmenns folkehelse, og bransjen er klare til å brette opp ermene og bidra. Derfor er det naturlig at vi slutter oss til samarbeidet for å hjelpe nordmenn å bli sunnere, sier Torstein Schroeder, direktør for Virke KBS.

Ambisiøse mål

Sammen med kjedene han representerer innenfor kiosk- bensinstasjon- og servicehandel, signerte han intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Den forplikter kjedene til å bidra til svært ambisiøse målsettinger for nordmenns kosthold. Forbruket av salt, sukker og skadelig fett skal reduseres, og forbruket av frukt og grønt, sjømat og grove kornprodukter økes.

– Denne avtalen er et godt eksempel på hvordan næringslivet tilpasser seg nye kundebehov, samtidig som man tar ansvar for folkehelsen, sier Schroeder.

Fra før er helsemyndighetene, næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter og dagligvarehandelen tilsluttet avtalen.

– Det er utrolig positivt at også serveringsbransjen slutter seg formelt til dette samarbeidet, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, til Matportalen.no.

Oppnår allerede gode resultater

Kjedene har lenge satset på å tilrettelegge for sunnere kosthold, og kan vise til gode resultater som de nå vil videreføre.

– Folk ønsker å bruke mindre tid på enkelte av dagens måltider, og spiser mer mens de er på farten. Men kravene til hurtigmaten øker. Vi utvikler konsepter hvor sunnere alternativer bedre eksponeres i butikk, løfter salater, frukt, fruktshakere, vann osv. bedre frem. Selv om noen produkter fortsatt er små – skal de eksponeres på gode salgsplasser, sier Ann Helen Våge, markedsdirektør i Circle K.

– Vi er glade for at våre leverandører jobber hardt med å redusere fett og sukker, og her ser vi at hele bransjen løfter seg. Vi jobber aktivt for å etterspørre sunnere alternativer fra våre leverandører. Blant annet har vi lansert Matpakka, et lett og sunt måltid for folk i farta. Det siste året har vi solgt over 1 million sunne matpakkeskiver, sier retaildirektør, Anita Sørlundsengen i ST1.

Tiger, Jafs, Deli de Luca og MIX

– Kjedene Tiger, Jafs, Deli de Luca og MIX inngår i vår portefølje. Her handler folk ofte i farta og vareutvalget har tradisjonelt vært dominert av mer usunne produkter og måltider. Vi har satt oss som mål å gjøre de usunne måltidene litt sunnere. Dette vil skje gjennom at vi reduserer sukker i brød, salt i krydderblandinger og mettet fett i dressinger. Andelen grovere bakevarer skal dobles og andel sukkerholdig drikke skal reduseres, mens andelen sukkerfri drikke skal økes. Vi vil også tilby minst ett likeverdig vegetarprodukt innenfor hver kjede, sier administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i NorgesGruppen Servicehandel.

Samarbeidet omfatter hele bransjen, også bensinstasjonkjedene YX og Best.

Her får du tips til små grep for å tilby sunn mat. 

ANNONSE