Tiltak som reduserer matsvinn

På det første faglige forumet for KuttMatsvinn2020 ble det presentert tiltak for hvordan hoteller, kantiner og restauranter kan redusere sitt matsvinn.

700 serveringssteder er så langt påmeldt bransjeprosjektet KuttMatsvinn2020. Fordi det er viktig med oppfølging og kunnskaps- og erfaringsutveksling underveis i arbeidet, inviterte prosjektleder Matvett til faglig forum for bransjen i oktober.

De følgende tiltakene er utarbeidet på bakgrunn av plukkanalyser hos et utvalg serveringssteder. 

Tiltak for hoteller, kantiner og restauranter

Hoteller

  • Redusere tallerkenstørrelsen
  • Utvikle bedre rutiner for buffetservering
  • Planlegge matserveringen til de ansatte bedre
  •  Øke kunnskapen om riktig oppbevaring av mat
  • Ha bedre kontroll med booking

Et tips er å tilby overnattingsgjestene gratis kveldsbuffet med rester fra lunsjbuffeten.

Kantiner

  • Bruke ulike porsjonsstørrelser på suppe
  • Redusere produksjonen av saus
  • Selge overskuddsmaten
  • Ha god og konsekvent merking
  • Ha god kontroll på beregningen av antall gjester
  • Unngå bugnende buffeter

Et tips er å arrangere temadager der man bruker opp mat fra lager.

Både hoteller og kantiner

  • Selge overskuddsmat gjennom appen «Too Good To Go» (se egen faktaboks)

Restauranter

  • Skjære opp mindre brød
  • Tilby valg av porsjonsstørrelse

Et tips er å bruke lite nyttbar mat som tang, tare og skjell til pynt på tallerkenen.

Både hoteller, kantiner og restauranter

  • Utnytte frukt og grønt bedre
  • Kommunisere med de ansatte; motivere og øke bevisstheten rundt matsvinn gjennom opplæring og kommunikasjon.
  • Informere og ansvarliggjøre gjesten; bruke menyen til å fortelle om valgmulighetene
  • Kommuniser resultatene; fortell hva tiltakene har resultert i, både til medarbeiderne og til gjestene

 

Kommunikasjon mot gjesten

«Kampanje mot gjesten» peker seg ut som et viktig område i KM2020-prosjektet fremover. Deltakerne har tilgang til en pakke med profileringsmateriell; den inkluderer blant annet buttons og klistremerker som viser at «vi er med». Merkene kan festes på serveringsstedets inngangsdør og meny. Det er også laget tekstplakater der det for eksempel står: «Det er lov å forsyne seg flere ganger!» 

Innspill til grossister og leverandører

De eksisterende deltakerne i prosjektet har fått spørsmål om hvordan leverandørene kan bidra til at serveringsstedene kutter matsvinn. Spesielt emballasjeløsninger og ordre/bestillingsrutiner er blitt fremhevet som viktige bidrag. På spørsmål om hvordan grossistene kan bidra, har enkle bestillingssystemer, mindre pakningsstørrelser, anbrekk og ferskere varer blitt trukket frem som viktig. 

ANNONSE