Santa Maria satser grønt og sunt

Med lavere saltinnhold og ny emballasje møter Santa Maria Foodservice den nye hverdagen med en tidsriktig agenda.

Nye 1-liters FSC-sertifiserte «Taste Pack»-kartonger erstatter tidligere plastbokser og 2-liters kartongemballasje. Samtidig er hele 172 produkter relansert. Nye oppskrifter, mindre salt og sukker, og mer økologi.

– Vi så at tiden var inne for fornyelse, sier Siri Eng, salgssjef på Santa Maria Foodservice, som serverer serveringsbransjen her til lands.

– Nøkkeltrender som helse, sunnhet og enkelhet – kombinert med en generell grønnere tankegang – påvirker både vår egen strategi og kundenes krav og ønsker. 

Tonnevis med miljø

– Den nye satsingen startet med emballasjen. Plastemballasje er ikke fremtiden, og derfor bestemte vi oss for å erstatte de velkjente 1-liters plastboksene med miljøvennlig FSC-sertifisert pappemballasje. FSC står for «Forest Stewardship Council», og er en sertifiseringsordning som skal sikre at emballasjeråstoffene hentes fra bærekraftig skogbruk, fortsetter Siri Eng.

– Denne endringen alene sparer faktisk miljøet for 140 tonn plast hvert eneste år. Samtidig blir CO2-utslippet fra egen transport fem ganger lavere på grunn av enklere logistikk med flatpakkede kartonger.

Mindre salt i maten

Beregninger gjort i 2010 viste at vi nordmenn spiste 10 gram salt i gjennomsnitt, hver eneste dag. Dette er dobbel dose av anbefalt daglig saltinntak. For høyt saltinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer.

– For bransjen er det viktig å få gjort noe med saltinnholdet i maten, uten å gå på kompromiss med smak og opplevelse. Her har vi nå gjort en innsats. Ved å forbedre oppskriftene på krydderblandingene våre, har vi klart å redusere innholdet av salt, sukker og tilsetningsstoffer. I tillegg har vi lansert et helt nytt sortiment av krydderblandinger, helt og holdent uten tilsatt salt! 

Økologi

Santa Maria har også utvidet sin økologiske krydderportefølje med smakssettere som Cayennepepper, Spisskum, Curry Masala og Pineapple Thai Spice Mix.

– For oss er det et poeng å kunne tilby heløkologiske alternativer, og innen 2020 skal minst ti prosent av totalsortimentet vårt være økologisk.

Godt mottatt

Ifølge Siri Eng har tilbakemeldingene fra proffmarkedet på endringene vært positive.

– En liten tilvenningsperiode måtte vi jo regne med. Ny emballasje krever kanskje endringer i bruk på kjøkkenet, og nye varenumre fører kanskje med seg litt ekstra arbeid for å finne frem i starten. Men alt i alt har vi inntrykk av at kundene liker det de ser og smaker.

Tillit

– Som viktig aktør i markedet er vi opptatt av tilliten vi har hos kundene. Pålitelighet og kvalitet er nøkkelord for oss, og vi ser på de endringene vi har gjennomført som en naturlig forlengelse av nettopp dette. Miljø- og helseaspektet er noe vi alle bør være opptatte av. Ingen kan gjøre alt, men vi kan alle bidra med litt, påpeker Siri Eng.

Inspirasjon

– En av våre viktigste oppgaver er å inspirere våre kunder til å slippe seg litt mer løs med krydder og smaksetting. Det finnes et krydder for enhver rett, og mange krydderblandinger kan brukes til mye mer enn det navnet skulle tilsi. Krydder betyr mye for smaken, så her kan man få stor uttelling for en liten investering, avslutter salgssjef Siri Eng.

ANNONSE