Skreddersy kaffeopplevelsen ved hjelp av farger

Kaffeopplevelsen begynner allerede før man tar en slurk av kaffen. Det viser en ny nevrovitenskapelig studie gjennomført av forskeren Fabiana Carvalho.
Carvalho har avdekket hvordan fargen på kaffeemballasjen påvirker forventningene våre, og dermed også selve smaksopplevelsen. Det betyr at forbrukernes kaffeopplevelse begynner allerede i butikken. Hvordan kan man som serveringssted bruke denne kunnskapen til å lage en så god kaffeopplevelse som mulig?
Gir spesifikke forventninger
I studien deltok 238 amerikanere som selv indentifiserte seg som «spesialkaffedrikkere». Deltakerne ble bedt om å vurdere forventningene sine til kaffe basert på bilder av kaffeemballasje i forskjellige farger. Emballasjene kom i 16 ulike farger med varierende nyanser og metning. Oppgaven omfattet blant annet vurdering av smak, aroma, sødme, syrlighet, bitterhet og kropp.
Resultatene avslørte klare mønstre som indikerer at spesifikke farger fremkaller spesifikke forventninger om smak og aroma. Rosa ble assosiert med sødme, samt en forventning om at kaffen hadde bær- og/eller blomsteraroma. Fargen gjorde også at deltakerne hadde stor tro på at de kom til å like kaffen. Gul ble knyttet til høy syrlighet og innslag av sitrusfrukt. Mørkere farger, som brun og svart, ble forbundet med bitterhet og kakaonoter, samt en forventning om at kaffen var mørkbrent. Grønn ble assosiert med økologi og miljøvennlighet.
Videre viste det seg at fargenes intensitet også hadde en innvirkning på deltakernes forventninger. Mørkere og mer mettet fargebruk skapte et inntrykk av intens smak, sterkere bitterhet, mørkere brenningsgrad og fyldigere kropp. Samtidig var det en forventning fra deltakerne om at de ikke nødvendigvis kom til å like denne kaffen. Unntaket var eldre deltakere, som viste seg å være mer åpne for kaffe med brun emballasje.
Kaffeemballasje i lysere og mer dempede farger ble på sin side oppfattet som mer sannsynlig å inneholde kaffe med balansert sødme, gjerne med undertoner av frukt, bær eller blomster. Spesielt hvit, rosa og lyseblå emballasje ble vurdert som særlig tiltalende. Dette var et mønster som var mest uttalt blant de yngre deltakerne, som hadde en tydelig preferanse for lysere og mer fargerik emballasje.
Slik skaper du en bedre kaffeopplevelse
Dette er kunnskap som kaffebransjen kan benytte seg av for å skape bedre kaffeopplevelser for kundene sine. Ved å bruke spesifikke farger på emballasjen kan kundenes opplevelse begynne allerede i butikken.
Men også serveringsbransjen kan dra nytte av denne innsikten. Ved å bruke farger strategisk i serveringen kan man skape en mer skreddersydd og minneverdig kaffeopplevelse for gjestene sine. Et enkelt, men effektivt grep kan være å tilpasse fargen på koppen til kaffens karakteristikker, slik at man fremhever ønskede egenskaper, eller tilpasser opplevelsen etter gjestenes preferanser.
Ved å servere en kaffe med naturlig sødme i en rosa kopp, kan man forsterke gjestenes forventning om en søtere og fruktigere opplevelse. Dette kan gjøre at kaffens sødme oppleves mer fremtredende. Omvendt kan en rosa kopp brukes til å gjøre en bitter kaffe søtere. Mørkere kopper kan på sin side brukes for å fremheve de bitrere og mer robuste notene i mørkbrent kaffe, mens lysere farger kan bidra til å fremheve friskheten i lett og fruktig kaffe. Slike strategier kan gi en ekstra dimensjon til kaffens smaksprofil, og kan være et effektivt verktøy for å skape en bedre totalopplevelse.
Totalt sett gjør denne strategien at serveringssteder har muligheten til å tilby en mer variert opplevelse, selv med den samme kaffen. Man kan fremheve ulike egenskaper ved kaffen på en subtil, men effektiv måte, slik at totalopplevelsen blir mer personlig samtidig som man opprettholder kvalitetsnivået på kaffen.
Kilde: Food Research International