Engø Gård i Vestfold fyller 25 år i år, mens driften går i hundre. I fjor omsatte dette ærverdige hotellet for over 50 millioner kroner, nesten en dobling på fire år. I samme periode har hotelldirektøren også kommet i toppform.
Etter å ha ledet Engø Gård til en all time high, var luften ute av ballongen privat. Men nå har hotellsjef Emma Järpell i løpet av to år gått ned 30 kilo!
– Jeg fokuserte så sterkt på Engø Gård at jeg glemte meg selv litt. Når jeg kom over kneika, og begynte å puste igjen, så jeg meg selv. Jeg gav og gav på jobben, men når jeg kom hjem var jeg helt tom. Da tenkte jeg at – ok, skal jeg fortsette å være den energibomben som jeg faktisk er, må jeg gjøre noe. Da begynte jeg å spille padel, noe som også førte til at jeg ble bedre kjent med lokalmiljøet. Padel for meg er ikke trening, men ren moro, og det ble vendepunktet. Jeg trener mellom 1,5 til 2 timer hver gang. Vi har en bane på Engø, så jeg kan trene på jobben. Det hender også at vi spiller «lunsjpadel» med kunder. Etterpå kan vi ta en dusj og et dypp i kaldkulpen på Engø. Jeg går også på gym, løper, er ute med hunden, og starter dagen med ti minutters pust og meditasjon i sengen, for en stresset kropp går ikke ned i vekt, forteller den svenske lederen.
Järpell er ikke ukjent med å snu på tall. Da hun kom fra jobben som hotelldirektør i Scandic i Karasjok, var Engø Gård et pandemistengt hotell i underskudd.
– Jeg overtok i 2021, og allerede da fikk vi vårt første overskudd. Vi var blant få norske bedrifter som returnerte koronastøtten til Staten, minnes hotelldirektøren fem år etter pandemien.
Under hennes ledelse har de fokusert mye på oppussing og å drive helårig som turistdestinasjon. Nå har fokuset vært på oppussing av kjøkkenet, mens i fjor ble også spa-anlegget utvidet med 180 nye kvadratmeter.
– Det totale spaområdet utgjør nå 300 m², og den nye delen inkluderer en kaldkulp, et dampbad, og opplevelsesdusjer, hvor én har diamantregn. Vi har også fått badstueflåte og anlagt padelbanen jeg bruker selv. Vi har prøvd å skape enda mer resort-følelse. Stedet gjenåpner 27. mars, informerer hotelldirektøren.
Mentor
36-åringen er allerede en erfaren direktør. Hun satte seg mål om å bli hotelldirektør før hun fylte 30 år, en milepæl hun nådde noen uker før.
Hun krediterer Scandic-systemet for dette løftet.
– Jeg er en stolt «Scandic-chick», og veldig takknemlig for mine ti år i Scandic. De har våget å satse på meg. Jeg har fått byttet roller og har hatt gode, støttende mentorer. I dag hjelper jeg selv tre studenter ved Høyskolen Kristiania som skriver bacheloroppgave, og jeg er med på å utvikle et mentorprogram i deres hotellutdanning. Ellers har jeg ansatt to yngre jenter. Min restaurantsjef begynte hos oss da hun var i starten av 20-årene. Vi så potensialet i en ung kvikk jente med masse driv og pågangsmot. Nå har vi rekruttert enda en jente inn i ledergruppen, på 26 år. Hun har jobbet som resepsjonssjef, og læres nå opp til å ta over housekeeping-avdelingen. Vi prøver å rekruttere yngre som er på vei oppover. Hvis vi som bedrift skal utvikles, kan vi ikke gå i de samme sporene og velge for homogent. På samme måte er de eldre nødvendige da de kjenner historien. Møtepunkter mellom yngre og eldre gir synergieffekter, understreker hun.
Historisk sted
Hotellets historie med britisk sjarm i landlige og sjønære omgivelser går tilbake til 1924. Helårshotellet består av 19 bygninger, inkludert en fine dining-restaurant.
– Siden år 2000 har gården fungert som et hotell, derfor feirer vi jubileum. I løpet av denne tiden har romkapasiteten økt fra ti til 50. Opprinnelig fikk Frithjof Phil og arkitektbroren John Phil gården som lå under godset Treschow Fritzøe fra faren. De falt for stedet og spesielt for de mange eiketrærne. Brødrenes hytteutbygging tok gradvis form som datidens «all inclusive». Fra de gule hyttene omkring vannet kalte klokkeklang gjestene til restauranten for felles bespisning.I dag har stedet fått en miks av tradisjonelle og moderne innslag. Vi har alt fra afternoon tea til DJ Thursday. Men Engø Gård er først og fremst et sted for å senke skuldrene. Her kan man ta seg et glass vin, eller feire store begivenheter som bryllup, sier Järpell.
Gjennom Visit Vestfold som er støttet av fylkeskommunen, jobbes det aktivt med den regionale markedsføringen.
– Visste du for eksempel at to tredjedeler av landets grønnsaker dyrkes her? I april skal vi delta på en konferanse for å presentere oss overfor dem som selger inn bedrifter i utlandet. Som del av profileringen, skal jeg ha 28 møter der vi presenteres. Da jeg deltok på en forelesning som Visit Oslo-direktøren holdt, fikk jeg vite at gjester som bor i Moss ofte tror at de er i Oslo. For en verdensborger er ikke en time eller to langt unna. Ved å utnytte Oslos merkevare kan bedrifter derfor nå lengre ut mot det internasjonale markedet, sier hun.
Slankende bærekraft
Maten til Engø Gård kommer fra ASKO Servering, som de bestiller via Nores-portalen.
– Det fungerer bra, og vi bruker dem på det meste. De er trygge og kommer på tiden. Da jeg jobbet i Karasjok, hadde vi også ASKO. Leveransene kom frem i snøstormer og gjennom kohort-kjøringer, sier direktøren som legger til at Karasjok var et eventyr og noe ganske annet enn rolige Vestfold.
I mars fikk Vestfolds kommuner og fylkeskommunen merket for Bærekraftig reisemål av Innovasjon Norge.
– Du blir aldri bærekraftig nok, det er en reise. Engø Gård har vært Miljøfyrtårnsertifisert i mange år. Vi vil vite at varene kommer fra jord til bord, for eksempel serverer vi kun buffeter dersom det er over 25 gjester til frokost. Ellers serverer vi fra en Afternoon tea stand, hvor også kokkene går ut og spør hva mer gjestene har lyst på. Vi bruker mindre tallerkener, slik at gjestene må gå flere ganger for å hente mat. Vi veier all mat og vår nederlandske kjøkkensjef Vincent Foppen bruker alle deler av råvarene og lager for eksempel fiskekraft av rester, avslutter Emma Järpell.