Eksklusiv touch til tallerkenen: Smak av høst hele året

Norrek lanserer to nye produkter i sin portefølje, fryst kantarell og fryst steinsopp, som gir variasjonsmuligheter til menyen. – Det er alltid spennende å se om lanseringer slår an, sier de.

Lars Johan Røsholt, kokk, produktansvarlig og fagkonsulent, serverer en nydelig steinsoppsuppe laget med én av Norreks nyheter – fryst steinsopp.
– Det gir rikelig med umami til supper, stuing og gryter, eller som syltet tilbehør. Sopp er næringsrikt og inneholder fiber, vitaminer og mineraler. Dette må bli kokkenes valg! sier han engasjert. Røsholt påpeker at sopp og andre sesongprodukter kan serveres hele året ved bruk av fryste råvarer.
– Forskning viser at næringsinnholdet i ferskt og fryst vare er tilnærmet like

Importert sopp

Per i dag har ikke Norrek en produksjonslinje for å motta og fryse sopp, derfor importerer de fra Europa. Fra før har Norrek en soppblanding bestående av kantareller, steinsopp og sjampinjong.

Røsholt fremhever muligheten til å variere menyen med de nye produktene – fryst kantarell eller fryst steinsopp.
– Det er gode tilskudd til eksisterende vare, og de gir økte bruksområder. For eksempel, i offentlig sektor, vil det å skrive «steinsoppsuppe» på menyen i stedet for «skogsoppsuppe» ha en markedsføringsverdi og tilføre variasjon. Når du som kjøkkensjef sitter på kontoret og skal finne på kruttet i menyen, er det ganske krevende! Da trenger man litt inspirasjon. Rene råvarer gjør det lettere å utvikle oppskrifter. Steinsoppsuppe høres mer eksklusivt ut enn soppsuppe, og en kantarellsuppe får en vakrere gyllen farge. Dette gir variasjon og nye muligheter, sier han.

Steinsoppen kommer i kartonger på fire kilo, mens kantarellen er på tre kilo. Norrek er spente på hvilke produkter som slår best an i markedet.
– Nordmenn er glade i disse sopptypene. Men lanseringer er alltid spennende, og alt kan ikke bestandig klaffe. Kun ti prosent av nyheter overlever, sier de. – Likevel har vi god tro på disse produktene, basert på trenden for plantebasert kosthold. Sopp er en utmerket kjøtterstatning. Ved å endre sammensetningen på tallerkenen til å inkludere sopp i stedet for kjøtt, vil disse produktene treffe godt.

Breddeleverandør

Norrek som startet i 1978, ønsker å fortsette som viktig aktør på storhusholdning, og som spesialister på dypfryste bær, frukt, grønnsaker, sopp og potetprodukter.
– Da må vi tilby riktige produkter til riktig tid, sier markedsføringsteamet fra hovedsetet i Larvik. Her leveres råvarer fra norske bønder til fabrikken, som blir behandlet med største forsiktighet: vasket, skrelt, kuttet, blansjert og fryst i en frysetunell. I Larvik pakkes det årlig over 16 000 tonn varer, hvor omtrent halvparten kommer fra Norge.

Deres bestselger til storkjøkken og privatkunder er den helnorske lapskausblandingen, men de merker en stadig økende etterspørsel etter rene råvarer.

Heleid norsk

Norrek er et heleid norsk familieselskap som verdsetter autentiske, rotekte bondeverdier som ærlighet og transparens.
– Åpenhet er ekstremt viktig for oss. Vi skal være ærlige samarbeidspartnere og bygge tillit, akkurat som i norsk landbruk, sier de.

De kan imidlertid ikke se bort fra trender, som kan «kreve» bær og andre produkter dyrket i utlandet.
– Som breddeleverandør må vi tilby det kundene ønsker.

Sprer risikoen

– Det er viktig å spre risikoen på grunn av endringer i klimaforholdene. I de senere årene er det bær som har vært det mest utfordrende for Europa. Ved tørke og høy varme må vi derfor se til flere land, sier teamet.

Det skjer store skifter i bransjen, for eksempel har Polen – som tidligere ikke produserte paprika – har blitt store på nettopp det.
– Vi inngår kontrakter som varer i 1,5 år, men det har vært utfordrende hvis vi likevel plutselig mangler 400 tonn med bringebær. Da må vi ha flere leverandører i beredskap, derfor har vi flere kontrakter enn med bare én, sier Hege Skoli Svendsen, salgs- og markedssjef i Norrek. – Det er litt sånn med norske produkter også. I fjor fikk vi ikke nok erter. Været påvirker. Det ble varmt og tørt i mai, og kaldt og vått i juni. Derfor må vi spre risikoen ut over flere bønder og forskjellige steder i Norge, stemmer teamet i.

«In» med selvberging

Etter koronapandemien har etterspørselen etter lokalmat økt.
– Kundene er nå veldig opptatte av selvforsyning og ønsker å støtte norsk produksjon. Vi får mer spørsmål om det enn om produktene er økologiske, som ett eksempel, forteller markedssjefen.

De har også merket seg at etterspørselen etter norske produkter har økt.
– Vi forventer at kravene til valg av norske produkter vil øke i anbudene etter hvert. Her ønsker vi å være i front for å være det foretrukne valget, sier de.

Heldigvis er norsk landbruk av høy kvalitet, ifølge Norrek, som får råvarer fra store områder.
– Det brukes svært lite plantevernmidler, og bøndene følger EU-reglene nøye. Vi har gode dyrkingsforhold for grønnsaker i Norge, noe som gir et solid utgangspunkt. Men utfordringene er alltid til stede; dersom klimaet endres til det varmere, vil det kunne medføre større problemer med insekter. Så det er en kontinuerlig kamp, men norsk landbruk er veldig bra!

Produktene til Norrek er tilgjengelig på askoservering.no.

ANNONSE