7 kaffetrender som vil prege 2025
Kaffeindustrien er i stadig utvikling, og vi ser allerede konturene av hva som vil prege 2025. Hvordan vil de nye kaffetrendene påvirke serveringsbransjen, og hva kan gjøres for å tilpasse seg disse trendene?
Kaffe er mer enn bare en drikk; det er en hverdagsvane, en kulturell bærebjelke og et sosialt samlingspunkt – som er i kontinuerlig endring. De nye kaffetrendene gir serveringsbransjen er unik mulighet til å styrke posisjonen sin i et stadig mer konkurransepreget marked. Ved å tilpasse seg de nye trendene, vil serveringssteder kunne møte kundenes forventninger og bygge en sterkere tilknytning til målgruppen.
1. Bærekraftig kaffeproduksjon i sentrum
Bærekraft står – ikke overraskende – øverst på agendaen. Forbrukerne etterspør kaffe som er produsert under miljøvennlige og etiske forhold, og ønsker transparens når det kommer til hvor og hvordan kaffen er produsert. Dette er ikke lenger en nisje – det er en forventning og et krav, og forbrukere vil prioritere produsenter som kan dokumentere rettferdige arbeidsforhold og miljøvennlige produksjonsmetoder.
Som serveringssted kan man imøtekomme denne forventningen ved å prioritere leverandører som tilbyr sertifisert kaffe, slik som for eksempel FairTrade eller Rainforest Alliance. Samtidig bør man formidle kaffens opprinnelse tydelig, og gjerne ha informasjon både i menyen og på nettsidene. Det vil også være fordelaktig å implementere miljøvennlige løsninger i driften, slik som blant annet resirkulerbare kaffekopper og tiltak for reduksjon av matsvinn, samt kommunisere disse tiltakene til kundene.
2. Kaffe som destinasjon
Kaffe er et håndverk og en opplevelse. Dette gjør at små, uavhengige kaffebarer og brennerier vil bli destinasjoner for dem som søker en unik kaffeopplevelse. Smak, estetikk og kvalitet vil være i sentrum, og kaffe skal handle om presisjon, kvalitet og forkjærlighet for råvaren gjennom hele produksjonsprosessen.
Som serveringssted kan det være fornuftig å investere i baristaopplæring av de ansatte, for å heve kvaliteten på kaffen og kaffeopplevelsen. Skap gjerne en innbydende atmosfære og tilby unike serveringsmetoder. Arranger gjerne kaffesmakinger eller workshops for å tiltrekke kaffeentusiaster til bedriften.
3. Kaffe i spissen for helse og velvære
Kombinasjonen av kaffe og helse bringer nye muligheter, og kaffens rolle innen helse og velvære blir stadig sterkere. Det har lenge vært populært å tilsette såkalt «supermat» og andre sunne ingredienser i kaffe for å gjøre den enda sunnere, og denne trenden vil fortsette å vokse i 2025.
Ønsker man å imøtekomme denne trenden, kan man som serveringssted tilby kaffevarianter med plantebaserte tilsetninger, samt koffeinfrie alternativer. Det kan også være fornuftig å markedsføre sunnhetsaspektet ved kaffe for å tiltrekke seg helsebevisste kunder, og utvikle menyer som fremhever hvordan kaffe kan inngå som en del av en sunn livsstil.
4. Nye smaksopplevelser med kaffecocktails
Innovative kaffecocktails baner vei for nye smaksopplevelser. Fra kaldbrygget kaffe med en tvist, til elegante kaffelikører – kreative løsninger vil fange oppmerksomheten til både bar- og kafékunder.
Ved å utvikle signaturcocktails som er basert på kaffe, kan man appellere til kunder både på dagtid og kveldstid. Unike smaksopplevelser kan skapes ved å kombinere lokale ingredienser med kaffe, og ved å tilby kurs kan man tiltrekke seg kunder som ønsker å lære mer om både kaffe og cocktails.
5. Fast innslag av kaldbrygget kaffe
Kaldbrygget kaffe er ikke lenger en trend, men en del av hverdagen. Spesielt yngre generasjoner verdsetter den friske smaken og fleksibiliteten som kaldbrygg gir.
Som serveringssted kan det være fornuftig å ha kaldbrygget kaffe på menyen, og gjerne eksperimentere med ulike smaksprofiler. Det kan gjerne utvikles kaffedrikker med melk og søte tilsetninger, ettersom dette er noe som spesielt Gen Z er på utkikk etter. Man kan også nyte godt av å utvikle sesongbaserte varianter som tiltrekker kunder året rundt.
6. Skreddersydde kaffeopplevelser
Personalisering er en stadig viktigere del av kundeopplevelsen. Valgmuligheter og tilpasninger gjør kaffeopplevelsen mer unik, og kan bidra til faste kunder.
Ønsker man å kapitalisere på denne trenden, kan det være fornuftig å tilby digitale bestillingsløsninger hvor kunder enkelt kan skreddersy sin egen kaffe. Ellers er det nødvendig å ha et bredt utvalg av melketyper, søtningsmidler og smakstilsetninger.
7. Kaffe som sosial møteplass
Kaffebarer og kaféer blir i økende grad steder for fellesskap, aktiviteter og samhold. Kaffens rolle som et sosialt samlingspunkt vil bare bli enda sterkere i løpet av 2025.
Denne trenden kan imøtekommes ved å arrangere jevnlige aktiviteter, slik som for eksempel håndverkskvelder, minglinger for foreldre i permisjon, konserter eller kunstutstillinger. Ved å skape fleksible områder hvor kunder kan både jobbe, prate og slappe av, vil man være et attraktivt sted for alle kundegrupper. Bygg gjerne i tillegg opp lojalitetsprogrammer, og samarbeid med andre lokale aktører.
Denne artikkelen ble først publisert på KaffeGeek.no.