Stor jubel hos årets vinnere av Matprisen!
Under årets Matprisen sto jubelen i taket da vinnerne ble annonsert. Nominerte hadde ventet spent på svaret, og i løpet av prisutdelingen kunne juryen, godt hjulpet av et knippe prisutdelere, få dele med verden hvem som hadde vunnet i år.
Prisutdelingen hedrer personer og organisasjoner som jobber for mer bærekraftige løsninger i den norske matbransjen, fra jordbruk og fiske til grossistleddet og butikk. Prisutdelingen, den ellevte i sitt slag, ble gjennomført på Sentralen i Oslo til fullsatt sal med et spent og glad publikum.
– Vi som bønder møter et stort ansvar og har en viktig oppgave i å forvalte oppgaver inn i framtiden» sa Katrine Huseby fra Huseby gård. De vant den nye prisen Årets råvareprodusent. Juryen ga de økologiske grønnsaksprodusentene fra Vestfold ros for å se at miljøet er premisset for annen bærekraft.
Juryen la selv vekt på at man må se forbi hverdagens bekymringer og erkjenne hva som virkelig betyr noe.
– I dyrtid blir man lett seg selv nærmest, men de negative konsekvensene av et matsystem med mye matsvinn, lange forsyningslinjer og lite hensyn til dyr og jordeliv venter ikke på bedre tider. Det må være en helhet i hvordan vi forvalter ressursgrunnlaget vårt og det vi spiser. Livet i jorda er grunnlaget for livet på jorda. Vi vil løfte dem som evner å ha flere tanker i hodet samtidig, som vil utrette noe positivt på vegne av oss alle, kommenterte juryleder Trond I. Qvale.
Dette er årets vinnere:
- Matprisen: Hanen
- Årets kjøkken: Kvitnes gård
- Årets storkjøkken: Kreativ Catering
- Årets råvareprodusent: Huseby gård
- Årets produsent: Grindal Ysteri
- Årets utfordring: Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
- Årets formidler: Norges Bygdekvinnelag
- Årets salgskanal: Eide Handel
- Debioprisen: Fire biodynamiske gårder – Alm Østre, Bergsmyrene, Fokhol og Ommang Søndre
- KokkeKarlas stipend: Benedicte Jørgensen
Gode råvarer
Flere av vinnerne la vekt på betydningen av gode råvarer og de menneskelige ressursene vi har rundt oss. Enten man pekte på det lokale ressursgrunnlaget eller på betydningen av andre mennesker, var mange samstemte om at samarbeid var nøkkelen. Som Anne Irene Myhr, leder i Norges bondekvinnelag og vinner av Årets formidler sa: – Vi utvikler oss mest i møte med hverandre.
Neste generasjon
De fremtidige generasjonene og deres livsvilkår ble fremhevet av flere på scenen, noe også juryen adresserte.
– Barna og ungdommene skal ta over denne jorda og skal det være noe å ta over, trenger vi de personene og organisasjonene som i dag gjør sitt for å fremme økologisk og annen bærekraftig produksjon, foredling og servering av mat og drikke. Vi i juryen mener at de nominerte og vinnerne tråkker opp noen av stiene man kan gå for å finne mer bærekraftige løsninger, sa jurymedlem Selje Lyngset.
Matprisen, hovedprisen. er en pris for dem som formidler positivt om bærekraftig matproduksjon, og organisasjonen Hanen, som i år markerer sitt 25 årsjubileum, var vinneren. I juryens begrunnelse trakk de frem at vinneren var en som selv løftet andre og gjorde oss mer bevisste på kvalitetene i norsk matproduksjon:
– Veien fra de som lager til de som spiser maten kan være så uendelig lang. Årets vinner er en av dem som knytter det hele sammen. Ved å skape stolthet og engasjement rundt lokale håndverkspraksiser, den stedegne maten og drikken, og kultur- og naturlandskapet rundt oss, gjør vinneren oss alle mer klar over hva vi faktisk har.
KokkeKarlas stipend
Under prisutdelingen ble også KokkeKarlas stipend delt ut til Benedicte Jørgensen. Hun ønsket seg en faglig fordypning i blant annet fisk som råvare og søkte om et stipend til å reise til Japan. Juryen mente «gamlelandet vil ha glede av kompetansen mottakeren vil tilegne seg på denne reisen» og gratulerte henne med stipendet.
Kveldens siste pris gikk til Direktorat for forvaltning og økonomistyring. De fikk prisen Årets utfordring, en oppfordring fra juryen til hjelpe resten av Norge i å velge mer økologisk, mer lokalt og mer klima- og miljøvennlig. Direktoratet meldte frisk at de tok utfordringen og gledet seg til å gjøre det enklere for store og små innkjøpere å ta mer bærekraftige matvalg, en beskjed som skapte stor kraftig applaus fra salen.