Etterspørselen etter glutenfrie produkter er økende

Det er i år er det 50 år siden Norsk cøliakiforening ble stiftet. «Fra å være et ukjent begrep og betraktet som en barnesykdom, er cøliaki nå et ord de fleste kjenner betydningen av, og noe fagfolkene kaller en folkesykdom», for å sitere tidligere styreleder i foreningen, Wenche Hoel Røine.

Stadig flere får diagnosen cøliaki, og i løpet av de siste 10 årene har vi sett en dobling fra 20 000 til 40 000 diagnostisert med denne lidelsen. I tillegg har et økende antall gluten-intoleranse i perioder. Og om ikke dette er nok, så mener foreningen at det også er store mørketall. Her anslår man at hele 75 % av dem som har cøliaki går rundt uten riktig diagnose.

Flere glutenfrie produkter

En hovedutfordring da foreningen ble stiftet, var at utvalget av glutenfrie produkter var svært begrenset. Det var derfor et sterkt ønske om å øke kunnskapen om denne sykdommen for med det å bidra til en større bredde i tilbudet av glutenfrie produkter. Og dette arbeidet har gitt frukter. Det har vært en betydelig økning i tilbudet av glutenfrie produkter, og serveringsnæringen har også blitt svært bevisste på nødvendigheten av å tilby dette til sine gjester. Dette er selvfølgelig positivt, og det har ført til en jevn økning i forbruket av glutenfritt.

Ulike markeder

Et økende antall som får diagnosen cøliaki fører naturlig nok til at etterspørselen etter glutenfrie alternativer øker. I tillegg ser man i noen markeder også en økende interesse for disse produktene hos forbrukere som ikke har et naturlig behov for dette, bl.a. i USA. Her er det en tydelig tendens at enkelte ønsker å velge glutenfritt fordi de mener at dette gir en helsegevinst og representerer en sunn livsstil. Dette er allerede en sterk trend, og ifølge en artikkel på Harvard Health Publishing forventes forbruket av glutenfrie produkter i USA å doble seg i de nærmeste 10 årene. I dag representerer dette en verdi på 6,7 milliarder dollar. I 2034 er dette estimert til rundt 14 milliarder dollar.

Ingen norsk trend

Ser vi den samme tendensen i Norge? SMAKmagasinet spurte Charlotte Hansen i Elda Bakeri AS om dette også er merkbart i Norge. Elda Bakeri leverer en rekke glutenfrie produkter gjennom ASKO Servering, bl.a. et glutenfritt allbruksmel som er blitt meget populært.
– Vi har hatt en meget fin utvikling de siste årene, men jeg tror nok at årsaken til dette ikke er en spesiell helsetrend. Vi leverer produkter som er viktige og nødvendige for folk med cøliaki og glutenintoleranse. Det er jo flere som har fått denne diagnosen de siste årene, og det øker også etterspørselen etter produktene vi produserer, sier Charlotte Hansen.
– Vi har også truffet bra med produktmiksen vi tilbyr. Bl.a. er vårt glutenfrie allbruksmel blitt meget populært fordi det er enkelt å bruke.  Dette er en meltype som passer til alt når du trenger glutenfritt mel og et godt alternativ på mange storkjøkken. Det gjelder enten du skal lage vafler, bake rundstykker, jevne sauser, lage desserter eller pizzabunner.

Mange muligheter

Det er viktig å kunne tilby glutenfrie alternativer for ethvert serveringssted, og derfor har ASKO Servering lagt vekt på å tilby en meget stor bredde innenfor denne kategorien som spenner fra brød, mel, vaffelrøre, kostfiber og kaker til øl.

ANNONSE