Larsen Bakeri får Q Matredderpris: Janne er femte generasjons matredder

Innerst i Skånevikfjorden, nær innløpet til Åkrafjorden, finner vi Skånevik – en liten bygd med rundt 600 innbyggere. Stedet er også kjent som Bluesbygda, eller perlen i Sunnhordland. Det var imidlertid noe helt annet som trakk SMAKmagasinet til den vesle bygda i midten av desember.

Tirsdag 12. desember delte nemlig Q-Meieriene ut Q Matredderpris til Larsen Bakeri for det fremragende arbeidet de gjør for å redusere matsvinn. Q-Meieriene deler ut denne prisen til personer, bedrifter og organisasjoner som jobber for å redusere matsvinn, og som inspirerer andre til å redusere sitt eget matsvinn. Over 5 år har de delt ut over 30 matredderpriser, og denne gangen var det Larsen Bakeri som hadde utmerket seg. 

Matskap bygget på tillit

Da Janne Larsen Sævareid mottok prisen, ble hun møtt med stor applaus fra gjestene i bakeriet.
– Jeg er helt målløs, var det første hun klarte å si. – Å kaste mat er en grusom følelse, både for miljøet og økonomien. Derfor har vi jobbet for å redusere matsvinnet til null, og det er utrolig kjekt at det blir lagt merke til. Å vinne denne prisen er helt fantastisk!

Larsen Bakeri har vært i Skånevik i 135 år, og Janne er femte generasjon som driver stedet. På bakeriet har de et unikt opplegg når det kommer til redusering av matsvinn.
– Utenfor bakeriet har vi et kjøleskap hvor vi plasserer småbrød, boller og loff som er igjen etter stengetid. Her kan kunder komme og handle til omtrent halv pris hele døgnet. Det er mulig å betale med Vipps eller kontanter i en postkasse på veggen, og om morgenen er skapet omtrent alltid tomt og penger er på konto eller i postkassen, forklarer Janne. – Ordningen er bygget på tillit. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men vi har hatt det i 5–6 år nå, og det har fungert fra første dag! Vi får også veldig mange positive tilbakemeldinger. For eksempel er det svært populært hos hyttefolk som kommer om kvelden etter stengetid, bygdefolk som har glemt å handle niste til neste dag eller turfolk som får lyst på noe godt. Vi opplever også at folk kanskje ikke har penger akkurat der og da, og kommer til bakeriet dagen etter og betaler for seg.

Bakeriet har også brødavtaler med to barnehager, et hotell og et omsorgssenter.
– Alle brød som ikke blir solgt i løpet av dagen, blir skåret og lagt i frys, før de leveres ut. Det betyr at vi har null svinn i brød, og avtalene gjør også at vi faktisk tjener penger på overskuddsvarene, sier Janne. – Det var faren min som startet disse avtalene, og vi er veldig fornøyde med dem!

Når det gjelder svinn ellers i bedriften, forklarer Janne at de har gode rutiner for innkjøp og datomerking.
– Siden vi er et lite bakeri, er det oversiktlig og enkelt å ha kontroll på disse tingene. Gode systemer og orden er alfa omega når det gjelder å unngå svinn og dermed også økonomisk tap.

Når hun får spørsmål om datoskrekk, svarer Janne enkelt:
– Bare bruk sansene! Lukt, smak og kjenn før du kaster mat.

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.