Matkasserobot ga mersmak på Aker Brygge

Hvis du la veien innom Aker Brygge i månedene før jul, ble du kanskje forbikjørt av en liten, rød, selvkjørende robot fra Posten Norge. «Ottobot» var navnet, og jobben var å hente matkasser fra to av bryggas restauranter.

– Jobben vår er å se på alle mulige autonome løsninger som vil kunne gjøre nytte for oss på sikt, forklarer Sven Richard Tønnessen, sjef for avdelingen Fremtidsteknologi i Posten Norge. – Med Ottobot ville vi ganske enkelt teste om en liten, selvkjørende robot kunne forenkle internlogistikken vår.

Matkasser

For det er jo logistikk det handler om: hvordan frakte en vare mest mulig effektivt mellom to punkter. 

– Mange har testet autonom robot-bruk for levering av varmmat til kunder. Og det har for så vidt fungert bra. Men akkurat her tror vi at vanlig budlevering likevel gir mer mening. Tenk deg selv: hvis du bor i tiende etasje, vil du jo heller ha pizzaen levert på døra enn å måtte ta deg ned til bakkeplan – for så å trykke på en robotskjerm. Derfor snudde vi på rekkefølgen: hva om roboten i stedet kan frakte varer – som for eksempel matkasser – fra restauranter til et felles distribusjonssenter. Så kan vi heller bringe matkassene videre «på vanlig måte»? Det var dette vi ville vite mer om, fortsetter Tønnessen.

– Det er jo her robotløsninger passer best. Det er lite hensiktsmessig å kjøre svære varebiler i trange gater bare for å hente en liten kasse med ost og kjeks. 

 Konklusjon?

– Det var flere ting vi ville lære av forsøket vårt. Ville noen bli redde for roboten? Ville noe prøve å ødelegge den? Det vi lærte var at alle som så Ottobot aksepterte dens plass i bybildet. Mange overså hele greia, mens enda fler var nysgjerrige og tok bilder. 

– Det vi også lærte var at teknologien må bli mye bedre for en slik robot å kunne fungere uten stadig oppfølging. Dessuten trenger vi nytt lovverk. Det er imidlertid en prosess som Stortinget allerede har startet, avslutter fremtidssjef Sven Richard Tønnessen.

–––––

Hold deg oppdatert! Klikk her for å få nyhetsbrev fra SMAKmagasinet.

ANNONSE