Fargerikt og inspirerende på Årets Grønne Kokk

Det var høyt nivå, flotte presentasjoner og eminente smaker som preget Årets Grønne Kokk. Aldri har nivået vært høyere i denne konkurransen som første gang ble arrangert for 20 år siden. Det ble til slutt Nils Flatmark fra Britannia Hotell og Espen Laumann fra Lebistro i Trondheim som ble kåret til vinnere.

Det er Opplysningskontoret for frukt og grønt som organiserer konkurransen i samarbeid med Norske Kokkers Landsforening Oslo. Viktige samarbeidspartnerne er Bama Storkjøkken, Engrosfrukt AS, Odd Langdalen frukt&grønt, Servicegrossistene, Sportex, Figgjo og UMAMI ARENA. Electrolux Professional sørger for konkurransekjøkkenene.

Inspirere

For dem som har fulgt denne konkurransen opp gjennom årene, er det tydelig at frukt og grønt i stadig større grad inspirerer norske kokkers kreativitet. Årsakene er nok flere, bl.a. at dette er råvarer som får en stadig større betydning i forhold til bærekraft og ressursutnyttelse. Det er også gode økonomiske argumenter for å bruke mer av frukt og grønt, og selvfølgelig er dette viktige ingredienser rent ernæringsmessig. Og sist men ikke minst; Dette er råvarer som bidrar til mange og gode smaksopplevelser.
– Et mål med denne konkurransen er å inspirere til større bruk av frukt og grønt, fremhevet Kristine H. Hartviksen, president i Nordic Chefs Assosiation og konferansier under konkurransen.
– Med de fargerike og gode ideene som presenteres her, er målet å bidra til at disse råvarene får en større plass på tallerkenen.

Stas med norske råvarer

Til stor jubel gikk lag 2 med Nils Flatmark fra Britannia Hotel og Espen Laumann fra Lebistro av med seieren. Sølvvinnere ble Øyvind Bøe Dalelv og Martine Espeland fra Michaels mens Sondre Selland Tjensvold fra Restaurant Rest og Simen Johansen fra Vaaghals erobret bronse.
Nils Flatmark og Espen Laumann var tydelig stolte av seieren.
– Vi er både veldig glade og veldig overrasket over seieren. Vi konkurrerte jo mot meget dyktige folk, så seier er ingen selvsagt ting. Men vi jobbet konsentrert med det vi hadde forberedt oss på. Vi fokuserte på å unngå matsvinn, og brukte de råvarene som var tilgjengelige. Vi var også opptatt av å bruke hele råvaren, forteller de to som også tillegger at det er både viktig og morsomt å jobbe med råvarer fra norske produsenter.

Anerkjennelse

– Det er fantastisk å oppleve den anerkjennelsen konkurransen har fått og interessen for å delta har aldri vært større. Lagene ble tatt ut for mange måneder siden, de har ligget i hardtrening og forberedt seg utrolig godt. De har virkelig levert. Målet med konkurransen er jo nettopp å spre fargerike gode ideer, matinspirasjon og begeistring, sier kokk og matfaglig ansvarlig Torild Guldbransen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Har du lyst til å se flere bilder fra konkurransen, kan du klikke deg inn på frukt.no

ANNONSE