Vil kantinestudie lede til klokere matvalg?

Når det ikke er pandemi, velger i snitt over en million av oss å innta måltidene våre i kantina. Her ligger det muligheter til læring om endringvilje: Hva skal til for å få oss til å spise klokere?

Forskningsprosjektet vi her snakker om har fått navnet Food (R)evolution – antagelig fordi alt nytt og spennende må ha et engelsk navn, ifølge noen. Målet med (r)evolusjonsprosjektet er i ytterste konsekvens å endre hva vi velger å spise. Hva skal til for å få en ihuga kjøtteter til å velge et litt dyrere og etisk fremstilt kjøttprodukt fremfor en muskelbit fra industrilandbruk? Hva skal til for at vi bevisst skal velge produkter som vi vet er produsert av ansatte med skikkelige arbeidsvilkår?

Bærekraftig mat?

Det handler altså i ytterste konsekvens om bærekraftige matvalg. Men hva betyr begrepet bærekraftig mat? Se; det er ikke alle omforente om. Derfor er dette et viktig startpunkt for prosjektet: Hva skal til for lage en felles bransjestandard rundt bærekraftsbegrepet?

Prosjektsamarbeid

Prosjektet Food (R)evolution ble unnfanget av kantinegiganten Coors norske virksomhet, som reaksjon på en utfordring fra nyskapingsstudioet Æra. Det er Coor som er prosjektansvarlig. Med seg på prosjektlaget har de – i tillegg til Æra – matforskerne i Nofima, produsent-eide HOFF SA, merkevaregiganten Orkla Foods Norge, og stavangerbedriften Foodback, som har spesialisert seg på tilbakemeldingsteknologi for serveringsbransjen.

Gevinst

Hovedformålet med prosjektet er ifølge Food (R)evolution å skape et felles teknologisk og bærekraftsmessig møtepunkt for alle som inngår i mat-verdikjeden. Rent konkret skal produsentene HOFF og Orkla Foods utvikle nye produkter, som skal testes i de av Coors kantiner som er designert som forskningskantiner. Tilbakemeldinger foregår via et system utviklet av Foodback, som igjen skaper et data- og analysegrunnlag for produsentene opp mot lansering på det generelle markedet. Samtidig vil dataene inngå i Nofimas forskningsaktivitet på området.

ANNONSE